Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/60864

Title: Integration of a MOOC course and a PLN-PLE in a face-to-face course on fundamentals of programming
Issue Date: 5-Sep-2018
Date of creation: 2017
ISSN: 1131-8783
Related subjects: 37 (05)
Keywords: MOOC
PLE
PLN
Diseño instruccional
Conectivismo
B-learning
Abstract: En este trabajo se describen las experiencias educativas en un curso sobre Fundamentos de Programación en computadoras para alumnos de Ciencias Sociales y Humanidades que integra clases presenciales con elementos de la educación virtual como la participación en un curso masivo y abierto en línea (MOOC) y la elaboración de entornos y redes personales de aprendizaje (PLE-PLN). Esta hibridación de componentes presenciales y virtuales requiere de una integración y sincronización adecuada. En este sentido se ha tomado al curso MOOC como un “ayudante” en la impartición de la parte práctica del curso presencial y en el salón de clases se revisa la parte teórica y se llevan a cabo ejercicios y comentarios que tratan de integrar a las dos modalidades educativas. Esta integración se ve reforzada por el PLN-PLE que cada uno de los estudiantes va desarrollando conforme al avance en clase y en el curso masivo. Los PLNs-PLEs en su conjunto se pueden considerar como ciber-espacios de intercambio de información y construcción del conocimiento. La coordinación central de las actividades de ambas modalidades educativas se realiza por medio de un entorno virtual de enseñanza aprendizaje (EVEA) implementado en Moodle. El diseño instruccional que se ha seguido en clases está sustentado por la metodología del aprendizaje basado en proyectos que le permite al profesor y a los alumnos tener una visión y un objetivo bien planteados desde el principio del ciclo escolar. El marco pedagógico que soporta a los elementos presenciales y virtuales se da dentro de un contexto de aprendizaje conectivista que pretende alcanzar diferentes niveles de interacción e involucramiento cognitivo entre los participantes.
This paper describes the educational experiences in Computer Programming Fundamentals for students of Social Sciences and Humanities that integrates face-to-face classes with elements of virtual education such as participation in a Massive and Open Online Course (MOOC) and the development of personal learning environments and networks (PLE- PLN). This hybridization of face-to-face and virtual components requires proper integration and synchronization. In this sense the MOOC course has been taken as an "assistant" in the delivery of a practical part of the course and in the classroom the theoretical part is reviewed and exercises and comments are carried out trying to integrate the two educational modalities. This integration is reinforced by the PLN-PLE that each student develops according to the progress achieved in class and in the massive course. PLNs-PLEs as a whole can be considered as cyber-spaces of information exchange and knowledge construction. The central coordination of the activities of both educational modalities is carried out in the classroom through a virtual learning and teaching environment (EVEA) implemented in Moodle. The instructional design that has been followed in classes is supported by the methodology of project-based learning that allows the teacher and the students to have a well-planned vision and objective from the beginning of the school period. The pedagogical framework that supports the presence and virtual elements is given within a context of connectivist learning that seeks to achieve different levels of interaction and cognitive involvement among the participants.
Primary author: Jiménez Cruz, Joel Ricardo
URI: http://hdl.handle.net/10201/60864
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 17.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Nº 53 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
290031-995431-1-SM.pdf897,06 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.