Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/60705

Title: Las macro-políticas educativas y el Proyecto de Educación Digital para la integración de las tecnologías desde la visión del profesorado
Issue Date: 2017
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1131-8783
Related subjects: 37 (05)
Abstract: Las administraciones educativas han realizado una relevante inversión económica para dotar a los centros educativos de infraestructuras digitales. No obstante, la investigación educativa demuestra que no ha habido un cambio significativo en las prácticas docentes. Las expectativas de innovación didáctica generada por la introducción de las tecnologías digitales no se han cumplido en el nivel esperado. En este artículo se analizan las «macro» y «micro» políticas educativas y sus efectos en los procesos de integración educativa de las TIC. Para ello se llevaron a cabo estudios de caso múltiples y se aplicó una metodología cualitativa-longitudinal en tres momentos diferentes. Se utilizaron técnicas de observación en el aula y entrevistas semi-estructuradas. El análisis de los datos se realizó por el método de comparación constante de la Teoría Fundamentada con apoyo en el software WebQDA. Los resultados evidencian la insuficiencia de las macro-políticas educativas para la integración de las tecnologías digitales. Es necesaria la elaboración por parte de los centros educativos de un Proyecto de Educación Digital que responda a unos objetivos pedagógicos compartidos por toda la comunidad educativa.
The educational administration have made a relevant economic investment to equip schools with digital infrastructures. However, educational research shows that there has been no significant change in teaching practices. The expectations of pedagogical innovation generated by the introduction of digital technologies have not been fulfilled in the expected level. This article analyzes the "macro" and "micro" educational policies and their effects on the processes of educational integration of ICT. For this, case studies were carried out and a qualitative-longitudinal methodology was applied in three different moments. Observational techniques were used in the classroom as well as semi-structured interviews. The data analysis was performed by the constant comparison method of the Grounded Theory with support in WebQDA software. The results show the insufficiency of macro-educational policies for the integration of digital technologies. It is necessary the elaboration of a Project of Digital Education that responds to pedagogical objectives shared by all members of the educative community.
Primary author: Sosa Díaz, Sosa Díaz
Valverde Berrocoso, Jesús
URI: http://hdl.handle.net/10201/60705
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 28.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Nº 53 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
289511-993731-1-SM.pdf1,21 MBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.