Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/60619

Title: La aportación de IMS Learning Design a la creación de recursos pedagógicos reutilizables
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1131-8783
Related subjects: 3
Keywords: Objeto didáctico reutilizable
Lenguaje de modelización educativo
IMS Learning Design
SCORM
Pedagogía
Herramientas
Abstract: En este artículo se discute el concepto y la utilidad del objeto de aprendizaje, proponiendo que el factor clave es su uso, y no tanto sus características. Después, se revisan las actuales especificaciones de eLearning para la definición de estos objetos, indicando sus ventajas y desventajas. La especificación IMS Learning Design (LD) es analizada con más detalle, destacando su contribución al debate de los objetos reutilizables de aprendizaje con referencia a experiencias en la Universitat Po mpeu Fabra. Finalmente, se señala la importancia y necesidad de herramientas apropiadas y se indican las iniciativas actuales que potencian la implementación y uso de la especificación IMS-LD.
The concept of learning object is discussed, and its value assessed. It is proposed that the key factor is use, rather than the inherent characteristics of the object. The eLearning specifications which can be used to define reusable learning objects are then reviewed, and their advantages and disadvantages outlined. IMS Learning Design (LD) is discussed in greater detail, together with its origins in the earlier OUNL EML specification, and analyzed in terms of the debate surrounding learning objects. The feasibility of using IMS LD to support reusability is examined, with reference to studies carried out at Universitat Pompeu Fabra. Appropriate tooling is identified as a key issue, and current initiatives for supporting implementation and adoption of the specification are indicated.
Primary author: Griffiths, David
Blat, Josep
García, Rocio
Sayago, Sergio
URI: http://hdl.handle.net/10201/60619
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 11.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2016, N. 50

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
271191-935681-1-SM.pdf366,88 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.