Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/60359

Title: Estrategias de aprendizaje emergentes en la modalidad e-learning
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1131-8783
Related subjects: 37 (05)
Keywords: Estrategias de aprendizaje
E-learning
Gestión
Usos de la tecnología
Abstract: El objetivo de esta investigación fue sistematizar las estrategias de aprendizaje que implementa el alumno de la modalidad e-learning. La problemática fue abordada desde una perspectiva cualitativa utilizando el método de la teoría fundamentada y la técnica de entrevista en profundidad. Se diseñó una plataforma tecnológica propia para realizar el trabajo de campo con entrevistas online, procesando los videos con un software de análisis cualitativo. La validez y confiabilidad de las categorías emergentes fue verificada mediante la saturación de los datos y trianguladas con un constructo teórico propio elaborado con referentes de Weinstein y Meyer (1998), Pintrich, García y Mckeachie (1991) y Tsai (2009). Los resultados muestran que hay una dimensión de estrategias de aprendizaje en la modalidad e-learning en donde el factor de gestión tiene gran influencia para regular el proceso sobre todo en el uso del tiempo y la administración de las estrategias. El factor de autorregulación considerando la metacognición y la adaptabilidad juegan un papel esencial, al igual que el factor sicológico de la motivación y la concentración, aunado al factor de usos de la tecnología en la selección y utilización de los medios tecnológicos. El aporte devela la forma con la que se adaptan estrategias emergentes de aprendizaje en la educación virtual en México y la posibilidad de que se conviertan en líneas de investigación para el contexto de América Latina.
The purpose of this investigation was the systematization of specific strategies that the student in e-learning modality uses for his learning. The problem was focused from a qualitative perspective supported on the method of grounded theory and the in-depth interview technique. An ad hoc technological platform waas designed to do fieldwork with online interviews, by processing videos with a qualitative analysis software. The validity and reliability of the result was triangulated with the theoretical construction made by the contribution of Weinstein and Meyer (1998), Pintrich, García and Mckeachie (1991) and Tsai (2009). These results show that there is a dimension of learning strategies in e- learning modality where the management factor has great influence to regulate the process, especially in the use of time and strategies administration. In addition, the self-regulation of the metacognition and the adaptability play an essential role, the same as the psychological factor of the motivation and concentration, combined with the factor of uses of the technology for selecting and use the pertinent technologies on the adequate moment with the aim of learning. The contribution shows how learning strategies are adapted in virtual education in México and the possibility that they become lines of research for the Latin American context.
Primary author: Meza- López, Luis Demetrio
Torres-Velandia, Serafín Ángel
Lara-Ruiz, José de Jesus
URI: http://hdl.handle.net/10201/60359
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 21.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2016, N. 48

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
253461-880561-1-SM.pdf1,14 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.