Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/59459

Title: Incidencia de las TIC en la enseñanza en el sistema educativo español: una revisión de la investigación
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1135 - 691X
Related subjects: 37 (05)
Keywords: Investigación educativa
Tecnologías de la Información y la Comunicación (T.I.C.)
Sistema educativo español
Integración
Abstract: El propósito de esta aportación es hacer un recorrido por los efectos de la inclusión de las TIC en Educación Secundaria y Primaria dentro del sistema educativo español, desde una perspectiva general y amplia. Nuestro interés no pretende ofrecer una panorámica exhaustiva, detallada y minuciosa de la revisión de la producción científica sobre efectos o repercusiones, sino presentar únicamente aspectos que entendemos son relevantes para visualizar esa incidencia en la enseñanza y establecer algunas valoraciones. Esta revisión nos permite identificar una serie de rasgos que caracterizan la evolución y las transformaciones que generan estas tecnologías en la enseñanza en los niveles educativos no universitarios, así como analizar las principales dificultades para que se produzca una integración plena, valorando los posibles cambios y transformaciones que puedan facilitarla dentro del sistema educativo. La descripción de algunos rasgos de las políticas educativas dirigidas a la integración de las TIC a nivel europeo, nacional y autonómico pone en evidencia la necesidad de caracterizar las buenas prácticas, como eje vertebrador de la innovación y mejora educativa donde estos medios tienen grandes potencialidades educativas, ya que los estudiantes se sienten más motivados, al tiempo que facilitan su aprendizaje autónomo y favorecen un estilo docente más participativo.
This study aims to map out the effects of the inclusion of ICT in Secondary and Primary Education within the Spanish education system from a general and broad perspective. Rather than offering a thorough and detailed account of the existing scientific production on effects or consequences, we seek to address specifically those aspects that, in our view, are relevant to visualize said incidence on teaching and establish some implications. This literature review allows for the identification of a series of features which characterize the evolution and the transformations which these technologies trigger at non-university teaching levels. Similarly, the present literature review analyzes the main difficulties for a complete integration to occur, examining the likely changes and transformations which can promote such an integration within the analyzed educational system. The description of some features within teaching policies aimed at the integration of ICT at European, national and regional levels highlights the necessity to characterize good practices as the backbone of innovation and the improvement of teaching, where ICT have great educational potential as students feel more motivated while, at the same time, ICT foster independent learning and more participative forms of teaching.
Primary author: Colás Bravo, María Pilar
de Pablos Pons, Juan
Ballesta Pagán, Javier
URI: http://hdl.handle.net/10201/59459
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 23.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2018, N. 56

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
321471-1097921-1-SM.pdf983,68 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.