Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/59439

Title: De la enseñanza presencial a la docencia digital. Autobiografía de una historia de vida docente
Issue Date: 2018
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1135 - 691X
Related subjects: 37 (05)
Keywords: E-learning
Aula virtual
Docencia universitaria
Educación digital
Autobiografía
Abstract: Este artículo describe y analiza el proceso y evolución docente experimentado por el autor a lo largo de dos décadas con relación a innovar su práctica de enseñanza universitaria utilizando Internet. Se apoya en los planteamientos metodológicos narrativos de las denominadas historias de vida y, en particular, en la técnica de la investigación autobiográfica. En esta trayectoria profesional se identifican cinco grandes etapas que han evolucionado desde los primeros espacios web para la enseñanza presencial hasta los actuales desarrollos de la educación a distancia digital. Esta autobiografía no está elaborada de forma intuitiva, sino basada en distintas evidencias empíricas que el autor ha ido recogiendo conscientemente durante los veinte años de duración de la misma. Finaliza el artículo presentando reflexiones teóricas sobre la pedagogía de la educación digital, la influencia del contexto institucional y los cambios culturales de los estudiantes Millennials.
This article describes and analyzes the process and teaching evolution experienced by the author over two decades in relation to innovating his practice of university teaching using the Internet. It is based on the narrative methodological approaches of the so-called life stories and, in particular, on the technique of autobiographical research. In this career, five major stages have been identified that have evolved from the first web spaces for face-to-face teaching to the current developments in digital distance education. This autobiography is not elaborated in an intuitive way, but based on different empirical evidences that the author has been consciously collecting during the twenty years of its duration. The article concludes by presenting theoretical reflections on the pedagogy of digital education, the influence of the institutional context and the cultural changes of Millennials students.
Primary author: Area Moreira, Manuel
URI: http://hdl.handle.net/10201/59439
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 21.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2018, N. 56

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
320691-1095641-1-SM.pdf1,12 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.