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https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37572


Título: | Implementation and training of primary education teachers in computational thinking: a systematic review. |
Otros títulos: | Implementación y formación del profesorado de educación primaria en pensamiento computacional: una revisión sistemática. |
Fecha de publicación: | 1-ene-2024 |
Editorial: | Asociación Iberoamericana de Educación Superior a Distancia (AIESAD) |
Cita bibliográfica: | RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, Vol. 27, N. 1, pp. 255-287 |
ISSN: | Print: 1138-2783 Electronic: 1390-3306 |
Palabras clave: | Computational thinking Primary education Teacher training Initial teacher training In-service teacher training Pensamiento computacional Educación primaria Formación de profesores Formación inicial del profesorado Formación permanente del profesorado |
Resumen: | Computational thinking encompasses mental processes that facilitate automated solutions to specific problems. Its integration into primary education is grounded in enhancing problem-solving skills and adapting to the digital environment. However, exactly what constitutes effective teacher training and classroom implementation strategies remains ambiguous. These concerns are addressed in this systematic review, highlighting the influence of school practices on shaping educational curricula. This research examines the implementation of computational thinking and teacher training at the primary education level. Initially, 428 studies were identified in Scopus and Web of Science, and these were then narrowed down to 24 empirical studies published between 2006 and 2023 after applying eligibility criteria and quality assessment. The findings indicate that many educators strive to incorporate computational thinking without adequate training. Robot programming prevails as the primary strategy, and there is high demand for trainingon the subject, but the use of “unplugged” activities is limited. Nevertheless, before computational thinking in primary education is advocated for, further research is warranted, particularly in the early grades. Educational institutions are encouraged to take the lead in designing and evaluating teacher training programs according to a set of guidelines provided. The successful integration of computational thinking into primary education necessitates more robust pedagogical approaches supported by appropriate teacher training. ----------- El pensamiento computacional engloba procesos mentales que propician soluciones automatizadas a problemas específicos. Su integración en la educación primaria se sustenta en la mejora de habilidades resolutivas y adaptación al entorno digital. No obstante, la formación del profesorado y las estrategias eficaces para su implementación en aulas son aún ambiguas. Estas inquietudes se abordan en esta revisión sistemática, destacando la influencia de la práctica escolar en la configuración de planes de estudio de educación. Esta investigación examina la implementación del pensamiento computacional y la formación del profesorado en la etapa de educación primaria. Inicialmente, se identificaron 428 estudios en Scopus y Web Of Science, reduciéndose a 24 estudios empíricos publicados entre 2006 y 2023 tras aplicar los criterios de elegibilidad y la evaluación de calidad. Los resultados indican que muchos docentes intentan incorporar el pensamiento computacional sin suficiente formación. La programación de robots prevalece como estrategia principal y es la más demandada en la formación, mientras que el empleo de actividades desconectadas es limitado. No obstante, antes de promover el pensamiento computacional en primaria, se requiere mayor investigación, especialmente en los primeros cursos. Se insta a las Facultades de Educación a liderar el diseño y evaluación de programas de formación del profesorado, ofreciéndose pautas al respecto. La integración exitosa del pensamiento computacional en educación primaria demanda enfoques pedagógicos más sólidos respaldados por una formación docente adecuada. |
Autor/es principal/es: | Ortuño Meseguer, Gema Serrano Sánchez, José Luis |
Versión del editor: | https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/37572 |
URI: | http://hdl.handle.net/10201/149042 |
DOI: | https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37572 |
Tipo de documento: | info:eu-repo/semantics/article |
Número páginas / Extensión: | 27 |
Derechos: | info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución 4.0 Internacional |
Descripción: | © 2024 RIED. © 2024 Los autores. This manuscript version is made available under the CC-BY- 4.0 license http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ This document is the Published Manuscript version of a Published Work that appeared in final form in RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. To access the final edited and published work see https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37572 |
Aparece en las colecciones: | Artículos |
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