Repository logo
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Log In
    New user? Click here to register.
Repository logo

Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia

Repository logoRepository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • menu.section.collectors
  • menu.section.acerca
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Log In
    New user? Click here to register.
  1. Home
  2. Browse by Subject

Browsing by Subject "intercultural education"

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    La inclusión educativa de la inmigración y la formación intercultural del profesorado
    (2014-04-01) Santos Rego, Miguel A.; Cernadas Ríos, Francisco X.; Lorenzo Moledo, María del Mar
    The inclusion of individuals from different ethnic and cultural backgrounds has become one of the main challenges of pluralistic and democratic societies. School is one of the nerve centers so that this challenge could be assumed and managed efficiently, both under regulatory provisions and as pedagogical functionality.Thus, teachers' intercultural education is an essential part of organizational and curricular gears focused on acquiring useful skills in a global world. Starting from the basic premise that such training should consider the field of cooperative learning techniques, we conducted an exploratory study with a sample of 368 Early Childhood and Primary teachers (cluster sampling), aimed at the detection of training needs in this field. The study is concluded by requesting, among other improvements, the introduction of contents of intercultural scope in teachers' initial and continuous training, the application of the school as a unit of training activity, and the creation of strategic bonds between universities and the educational administration, keeping in mind the development of intercultural competences from within the educational system.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Propuestas didácticas para mejorar la comunicación intercultural en el aula de primaria en la región de Murcia
    (Universidad de Murcia Facultad de Educación, 2024-05) Lorenzo Gómez, Marina; Chamseddine Habib Allah, Mohamed; Educación
    La globalización se ha convertido en un fenómeno social imparable, donde las culturas del mundo confluyen en una sola, produciéndose entre ellas constantes intercambios de todo tipo. Esta tendencia ha provocado que aparezcan situaciones de falta de comunicación entre las culturas, y fruto de ello, conflictos entre las mismas. Partiendo de esta premisa, hemos llevado a cabo un estudio a partir del cual diseñamos unas herramientas que utilizaremos con el fin de mejorar la comunicación intercultural en la escuela. Para conseguir tal objetivo, hemos tomado una muestra de 12 alumnos de quinto y sexto de primaria, con los que hemos realizado una serie de actividades a través de metodologías activas de trabajo cooperativo. Además, para lograr un intercambio mayor, hemos utilizado el francés como lengua vehicular, con el propósito de crear un puente comunicativo común sobre el cual construir el conocimiento. Con este estudio hemos conseguido una respuesta positiva por parte del alumnado, quien, durante la realización de las actividades, adquirió una mayor conciencia cultural, además de desarrollar una capacidad comunicativa superior con respecto al inicio de la investigación. Asimismo, se creó un mejor vínculo entre los participantes, al lograr un intercambio intercultural a partir de sus propias vivencias.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Accessibility
  • Send Feedback