Browsing by Subject "Uso problemático de Internet"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- PublicationOpen AccessFactorial analysis and gender invariance of GPIUS2 scale and evaluation of Caplan’s cognitive-behavioral model of problematic Internet use in adolescents(Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2022) Marzo, Juan; García Oliva, Carlos; Piqueras, Jose ACaplan's (2010) revised cognitive-behavioral model of Problem-atic Internet Use (PIU) has become one of the most promising theoretical frameworks on such behavior in the last decade. The Generalized Prob-lematic Internet Use Scale (GPIUS2) (Caplan, 2010) has been adapted and validated for use with Spanish adolescents, but gender invariance has not been tested yet in this country. The present study focuses on three objec-tives: to confirm the factorial structure of GPIUS2, to analyze gender in-variance, and to test Caplan’s theoretical model, in a sample of Spanish ad-olescents. A cross-sectional study was carried out. The sample was com-posed of 909 participants from Spain, aged between 12 and 18 years (Mean age = 14.2, SD = 1.6). The results indicated a good fit of the GPIUS2 fac-tor structure and gender factorial invariance. Moreover, the cognitive-behavioral model fit the data. GPIUS2 has a very good structure and pre-sents gender factorial invariance, which favors its application in Spanish adolescent population. This study supports the cognitive-behavioral model of PIU.
- PublicationOpen AccessProblematic internet use as a predictor of emotional self-regulation, online risk behaviors and tolerance to diversity in Spanish adolescents(Universidad de Murcia. Servicio de publicaciones, 2025-05) Duch-Ceballos, Carla; Calatrava, María; Rodríguez-González, Martiño; Schweer-Collins, Maria L.El Uso Problemático de Internet (UPI) se caracteriza por una alta frecuencia e intensidad de conexión a internet y un alto grado de inter-ferencia en la vida diaria. Aunque varios estudios relacionan el UPI con una peor regulación emocional, ninguno ha investigado la regulación emocional desde una perspectiva de sistemas familiares. El presente estudio exploró la relación entre el UPI y los comportamientos de riesgo en línea, la diferen-ciación del self y la tolerancia a la diversidad en España. Se trata de un es-tudio transversal en el que participaron 361 adolescentes españoles (48,2% hombres, 51,8% mujeres) de entre 14 y 21 años. Se realizaron pruebas es-tadísticas de Chi-cuadrado, prueba t de Student y tres modelos de regresión múltiple. Los resultados mostraron diferencias estadísticamente significati-vas en variables clave según el sexo y la estructura familiar. El UPI predijo una peor diferenciación del self, mayores comportamientos de riesgo y una menor tolerancia a la diversidad. Se discuten las implicaciones para la prác-tica y se sugieren líneas futuras de investigación.