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Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia

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    Publication
    Embargo
    Divergences in KIR2D+ natural killer and KIR2D+CD8+ T-cell reconstitution following liver transplantation
    (Elsevier, 2011-03) López Álvarez, M.R.; Campillo, J.A.; Legaz Pérez, Isabel; Blanco García, R.M.; Salgado Cecilia, G.; Bolarín, J.M.; Gimeno, L.; Gil, J.; García Alonso, A.M.; Muro, M.; Álvarez López, M.R.; Miras, M.; Minguela, A.; Ciencias Sociosanitarias
    Natural killer (NK) and CD8+ T cells may be active elements in the allograft response, but little is known about their role in liver transplantation. Some of these cells express killer immunoglobulin-like receptors (KIRs), which after binding specific ligands may transmit inhibitory/activating signals. In this study, circulating NK and CD8+ T cells expressing CD158a/h (KIR2DL1/S1) or CD158b/j (KIR2DL2/3/S2) receptors were analyzed in 142 liver recipients by flow cytometry. They were underrepresented in patients before transplantation, but following transplantation, whereas the KIR2D+ NK subsets experienced a late recuperation (day 365) mainly in C2-homozygous patients developing early acute rejection, recovery of the 2 CD8+KIR2D+ T cells started earlier, showing significant differences on day 365 between patients without acute rejection and those suffering from it (p = 0.004 and p < 0.0001, respectively). These differences were also evident when the human leukocute antigen-C genotypes of the recipient were considered. In conclusion, whereas the late recovery of KIR2D+ NK cells in C2/C2 patients appears to be linked to acute rejection, the increase in early CD8+KIR2D+ T cells in overall liver recipients correlates with a most successful early graft outcome. Therefore, monitoring of KIR2D+ cells appears to be a useful tool for liver transplant follow-up.
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    Publication
    Open Access
    Educación intercultural y cooperación. Una nueva interacción educativa para un mundo que también es diferente
    (Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2004) Díaz Aguado, María José
    En este artículo se presentan reflexiones y propuestas metodológicas desarrolladas a través de una larga serie de investigaciones sobre cómo llevar a la práctica los objetivos de la educación intercultural, de forma que sea posible avanzar simultáneamente en la igualdad de derechos y en el derecho a la propia identidad (Díaz-Aguado, 1992, 1996, 2002, 2003), desde cuya perspectiva estamos actualmente llevando a cabo el programa Prevenir tras el 11-M, para evitar que los graves acontecimientos sufridos obstaculicen los valores de tolerancia, respeto intercultural y no-violencia con los que se identifica nuestra sociedad. El concepto de educación intercultural que aquí se propone pretende responder a los principales retos planteados por los actuales cambios sociales redefiniendo los papeles educativos desde esquemas de cooperación, articulando el interculturalismo desde una perspectiva de género con el currículum de la no-violencia, para avanzar en el respeto a los derechos humanos. Siguiendo la metodología del análisis de casos, en las propuestas metodológicas se incluyen ejemplos de cómo las percibe el profesorado y el alumnado participante.
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    Open Access
    Estrategias educativas para la tolerancia a la incertidumbre en estudiantes y profesionales sanitarios: Revisión sistemática.
    (Universidad de Murcia. Servicio de publicaciones, ) Infante Guedes, Aday; Quintana Montesdeoca, María del Pino; Etopa Bitata, María del Pilar; Álamo Arce, Daniel David
    En las últimas décadas, el interés por la tolerancia a la incertidumbre (TI) en los profesionales de la salud ha ido en aumento. Una pobre capacidad de tolerar la incertidumbre se ha relacionado con mayores niveles de estrés y más probabilidades de padecer síndrome de burnout. Sin embargo, la TI no es considerada explícitamente en los currículos de las profesiones sanitarias siendo relegada su presencia al currículo oculto. Se hace necesario conocer que estrategias educativas pueden ser de utilidad al docente para abordar la TI en los futuros profesionales. La presente revisión tiene como objetivo identificar dichas estrategias educativas y cuál es su efectividad. Se realizó una búsqueda en las bases de datos “Pubmed”, “Scopus” y Cinahl” y tras aplicar un proceso de cribado, se seleccionaron 7 artículos que fueron analizados finalmente. Los resultados han identificado 3 modelos de estrategias educativas: “estrategias basadas en pensamiento visual”, “estrategias basadas en interacción con animales” y “estrategias educativas convencionales”. Concluimos destacando, por un lado, que ninguna estrategia ha mostrado mayor eficacia frente al resto y, por otro lado, la TI ha sido estudiada, fundamentalmente en el colectivo médico. Es importante que en un futuro se realicen investigaciones de mayor calidad y orientadas a todas las profesiones sanitarias.
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    Publication
    Open Access
    El estudio de la polarización política como terapia académica
    (Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2023) Pérez Zafrilla, Pedro Jesús
    Los estudios sobre polarización política revelan que la polarización es mayor entre las personas con mayor nivel de estudios, mientras que las personas con menos estudios son más tolerantes. Estos resultados perturbadores me llevan a realizar en este trabajo una terapia académica sobre dos ideas centrales en la reflexión académica: la idea de la educación como forjadora de una ciudadanía crítica y tolerante, así como la idea del sujeto racional y autoconsciente. Finalmente, aplicaré la terapia académica también sobre las metodologías de trabajo en la Universidad. Esta terapia académica contribuirá a fomentar la tolerancia en la academia.
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    Publication
    Open Access
    Estudios sobre los procesos del aula en contextos escolares democráticos
    (Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP), 2005) Güemes Artiles, Rosa María; Padrón Fragoso, Juvenal
    La escuela se ve sometida a las exigencias de la sociedad de la que forma parte, de manera que responda a cada una de las necesidades que surgen en sintonía con las coordenadas y retos de esa sociedad . Esa respuesta en una sociedad como la nuestra tiene que ver con el desarrollo de una educación democrática e inclusiva. Esto significa que la escuela debe desarrollar procesos y estrategias capaces de generar una respuesta satisfactoria en el aula en esa perspectiva. La cooperación en el aula es una propuesta concreta orientada a generar en el aula un aprovechamiento pedagógico de las diferencias entre el alumnado, lo cual convierte la diversidad en un recurso útil que contribuye al desarrollo de escuelas democráticas, impulsando la reflexión y la discusión necesaria entre el alumnado, el profesorado y las familias acerca de un proyecto de educación orientado a asumir la responsabilidad de educar en y para la democracia. Este trabajo ha estado orientado a explorar de que manera el profesorado percibe este tipo de procesos y su organización.
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    Publication
    Open Access
    Por una cultura de la convivencia democrática
    (Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP), 2002) Díaz-Aguado, María José
    El artículo gira en torno a 11 principios básicos necesarios para desarrollar una cultura (te la convivencia democrática y prevenir así la violencia desde la escuela, que se analizan primero desde un punto de vista general y que se concretan después en programas específicos de intervención educativa; cuya el efi-cacia ha sido comprobada a través de una larga serie de investigaciones experimentales, y que giran en torno a las siguientes necesidades educativas: 1. Adaptar los procedimientos de enseñanza-aprendizaje a los actuales cambios sociales. 2. Superar el currículum oculto, explicitando las normas escolares desde papeles democráticos. 3. Luchar contra la exclusión, distribuyendo el protagonismo y el empowerment. 4. Prevenir la violencia reactiva y la violencia instrumental desde contextos normalizados de resolución de conflictos. 5. Distribuir el poder, extendiendo dicha distribución también a la disciplina. 6. Ayudar a no reproducir la violencia, desarrollando las condiciones que protegen contra dicho riesgo. 7. Romper la conspiración del silencio sobre la violencia escolar. 8. Superar las representaciones contrarias a los valores democráticos: el sexismo. el racismo. la xenofobia, a través del respeto a los derechos humanos 9. Utilizar los medios de comunicación en la educación en valores 10. Promover nuevos esquemas de colaboración entre la escuela. la familia y cl resto de la sociedad 11. Poner a disposición del profesorado los medios que permitan lograr las condiciones anteriores, para poder desarrollar una convivencia democrática.
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    Publication
    Open Access
    Problematic internet use as a predictor of emotional self-regulation, online risk behaviors and tolerance to diversity in Spanish adolescents
    (Universidad de Murcia. Servicio de publicaciones, 2025-05) Duch-Ceballos, Carla; Calatrava, María; Rodríguez-González, Martiño; Schweer-Collins, Maria L.
    El Uso Problemático de Internet (UPI) se caracteriza por una alta frecuencia e intensidad de conexión a internet y un alto grado de inter-ferencia en la vida diaria. Aunque varios estudios relacionan el UPI con una peor regulación emocional, ninguno ha investigado la regulación emocional desde una perspectiva de sistemas familiares. El presente estudio exploró la relación entre el UPI y los comportamientos de riesgo en línea, la diferen-ciación del self y la tolerancia a la diversidad en España. Se trata de un es-tudio transversal en el que participaron 361 adolescentes españoles (48,2% hombres, 51,8% mujeres) de entre 14 y 21 años. Se realizaron pruebas es-tadísticas de Chi-cuadrado, prueba t de Student y tres modelos de regresión múltiple. Los resultados mostraron diferencias estadísticamente significati-vas en variables clave según el sexo y la estructura familiar. El UPI predijo una peor diferenciación del self, mayores comportamientos de riesgo y una menor tolerancia a la diversidad. Se discuten las implicaciones para la prác-tica y se sugieren líneas futuras de investigación.
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    Publication
    Open Access
    The role of the non-ciliated bronchiolar cell in tolerance to inhaled vanadium of the bronchiolar epithelium
    (Universidad de Murcia, Departamento de Biologia Celular e Histiologia, 2020) López Valdez, Nelly; Guerrero Palomo, Gabriela; Rojas-Lemus, Marcela; Bizarro-Nevares, Patricia; González-Villalva, Adriana; Ustarroz-Cano, Martha; Rivera-Fernández, Norma; Fortoul, Teresa I.
    The Non-Ciliated Bronchiolar Cell (NCBC) is responsible for the defense and maintenance of the bronchiolar epithelium. Several cellular defense mechanisms have been associated with an increase in the secretion of CC16 and changes in the phenotype of the cell; these mechanisms could be linked to tolerance to the damage due to exposure to inhaled Particulate Matter (PM) of the epithelium. These defense mechanisms have not been sufficiently explored. In this article, we studied the response of the NCBC to inhaled vanadium, an element which adheres to PM. This response was measured by the changes in the phenotype of the NCBC and the secretion of CC16 in a mouse model. Mice were exposed in two phases to different vanadium concentrations; 1.56 mg/m 3 in the first phase and 2.57 mg/m3 in the second phase. Mice were sacrificed on the 2nd, 4th, 5th, 6th and 8th weeks. In the second phase, we observed the following: sloughing of the NCBC, hyperplasia and small inflammatory foci remained without changes and that the expression of CC16 was higher in this phase than in phase I. We also observed a change in the phenotype with a slow decrease in both phases. The increase in the secretion of CC16 and the phenotype reversion could be due to the anti- inflammatory activity of CC16. The changes observed in the second phase could be attributed to the tolerance to inhaled vanadium.
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    Publication
    Open Access
    Tolerance and adherence of patients with chronic chagas disease treated with benznidazole
    (Sociedade Brasileira de Medicina Tropical, 2023) Vázquez, Cristina; García-Vázquez, Elisa; Carrilero, Bartolomé; Simón, Marina; Franco, Fuensanta; Iborra, María Asunción; Gil-Gallardo, Luis Javier; Segovia, Manuel; Medicina
    Background: Chagas disease (CD) treatment is commonly associated with a high incidence of adverse effects. It is crucial to study and update these adverse effects to improve the existing knowledge of which drugs to use and to clarify the information presented to patients. Methods: We analyzed the adverse effects of benznidazole in two cohorts of patients: a large retrospective study and a small prospective study. Results: This large retrospective study described the most and least common adverse effects in our area and characterized our Chagas disease population. This prospective study, along with a close follow-up of the treatment, detected more adverse effects and enhanced the patients’ perception of the disease and treatment. Conclusions: This information is important for preventing non-medical-related withdrawals and for removing baseless fears. Better knowledge of patients could help us provide better care.
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    Publication
    Open Access
    Uncertainty Tolerance in Physiotherapists: implications for their education from an observational study
    (Universidad de Murcia. Servicio de publicaciones, 2024) Infante Guedes, Aday; Etopa Bitata, María del Pilar; Quintana Montesdeoca, María del Pino
    Although uncertainty is common in the field of physiotherapy, little research has beenconducted on the topic of uncertainty tolerance (UT). This study builds on previous research thatexplored UT in novice physiotherapists and identified their educational needs in relation to UTusing the self-developed "Tolerance to Uncertainty in Physiotherapy" (TUP) questionnaire. Thepresent work aims to explore UT in experienced physiotherapists, identify their educational needsregarding uncertainty management, and compare them with novice physiotherapists. A cross-sectional quantitative observational study was conducted involving 40 physiotherapists with anaverage work experience of 11.9 (+7.52) years participated. The results show that the evaluatedphysiotherapists had a medium-high UT with 51 points (5.99) on the TUP scale. Years ofexperience could not be confirmed as a good predictor of UT, although a trend towards improvedUT was observed (r= -0.075, p-value = 0.645). Experienced physiotherapists were less nervous oranxious about unknown diagnoses and had less difficulty switching off mentally. However, theywere in agreement with novice physiotherapists in terms of requesting more diagnostic tests ormore frequent appointments. Implementing educational programmes to improve UT during thetraining period and in experienced professionals is essential

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