Browsing by Subject "Orientación universitaria"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
- PublicationOpen AccessAnálisis y valoración conceptual sobre las modalidades de tutoría universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior(Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP), 2008) Álvarez Pérez, Pedro R.; González Afonso, Miriam C.La Universidad española actual, sometida a procesos de reajustes y de cambios continuos en pos de una mayor calidad educativa, se enfrenta ahora a un nuevo reto: el de organizarse para formar parte del Espacio Común Europeo de Educación Superior. Para ello deben ponerse en marcha medidas y articularse estrategias que posibiliten avanzar en las líneas maestras trazadas en los acuerdos de Bolonia. Entre esas estrategias, la tutoría universitaria aparece como una de las acciones importantes para promover el aprendizaje autónomo del alumnado y el desarrollo de competencias transferibles para la vida y para el desarrollo profesional. Dada la relevancia de esta estrategia, es importante clarificar el significado de los distintos términos con los que se denominan estas actividades tutoriales, los enfoques a desarrollar en cada institución, el tipo de prácticas que se derivan de los mismos y los modelos que mejor encajan con la propuesta educativa de la Convergencia Europea.
- PublicationOpen AccessLa consideración del sistema de orientación a estudiantes universitarios en la evaluación institucional española(Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2005-07-01) Vieira, María J.; Vidal, JavierInstitutional evaluation procedures in Spanish higher education are characterised by insufficient criteria for the assessment of student affairs contained in the assessment guidelines in comparison with other subjects, mainly, from an institutional point of view. In this study, an in-depth analysis of the institutional evaluation procedures in the University of Leon was carried out to examine to what extent student affairs programs and services have been assessed within the institutional context.The methodology consisted of content analysis of the assessment reports and quantitative descriptive and factorial analysis methodology for the students surveys carried out within the evaluation processes.The main conclusions refer to the need of considering affairs programs and services within an institutional plan at higher education institutions, which should be adapted to the needs and requirements of each faculty or college, and also to the need of highlighting the institutional dimension in institutional evaluation procedures
- PublicationOpen AccessEvaluación del curso de orientación e iniciación a los estudios universitarios(Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2002) Álvarez Rojo, Víctor; García Jiménez, Eduardo; Gil Flores, Javier; Romero Rodríguez, SoledadAccess to university studies for adult persons is the mater of the present research. Authors have evaluated the ‘Initiation and Guidance Course’ issued by the University of Seville for students aged plus than 25 years who have passed admittance exams. This evaluation research have been focused in the development of the course as well as in its outcomes in order to state some course’s improvement propositions.
- PublicationOpen AccessEvaluación del diseño del programa "Magallanes-atando cabos"(Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2005-07-01) Rodríguez Santero, Javier; Álvarez Rojo, VíctorUniversity students’ career guidance is all over accepted as one of the more important students’ academic needs. This paper deals with an evaluation research on an academic guidance program: Magallanes-Atando Cabos; the program has been designed to meet the freshmen academic needs in university settings. First we present the research process followed to determine program design quality, or its fitness to quality standards defined by scientific literature for programs in this particular guidance field. Rationale, research design, data collected, outcomes and implications for the intended quality program design are the several contributions we display in the present work.
- PublicationOpen AccessOrientaciones para el desarrollo de la Acción Tutorial en la Facultad de Biología (Documentos PATyO-Bio)(2009-11-01T13:51:01Z) Ubero Pascal, Nicolás; Facultad de BiologíaEste documento tiene con fin enmarcar conceptualmente la Tutoría Académica en el contexto del Plan de Acción Tutorial y Orientación de la Facultad de Biología (PATyO-Bio), así como dar alguna orientación para llevar a cabo la Acción Tutorial, haciendo especial hincapié en la primera entrevista.
- PublicationOpen AccessPlan de Acción Tutorial y Orientación de la Facultad de Biología (PATyO-Bio)(2009-10-04T21:58:09Z) Ubero Pascal, Nicolás; Facultad de BiologíaDesarrollo de los procesos clave 05 y 10 del Sistema de Garantía Interno de la calidad de la Facultad de Biología, que regulan los planes de orientación academica y formación complementaria.
- PublicationOpen AccessPlan de Acción Tutorial y Orientación de la Facultad de Biología (PATyO-Bio) (2010-2011)(2010-09-28) Ubero Pascal, Nicolás; Facultad de Biología
- PublicationOpen AccessPlan de Acción Tutorial y Orientación de la Facultad de Biología (PATyO-Bio) (2011-2012)(2011-09-16) Ubero Pascal, Nicolás; Facultad de Biología
- PublicationOpen AccessLas tutorías electrónicas en el horizonte de la formación virtual: un ejemplo desde la Filología Inglesa(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2008) Pérez Lorido, Martín; Pérez Lorido, RodrigoAmong the many initiatives implemented by traditional, offline universities in adapting to virtual campuses and e-learning, it is perhaps student orientation and personalised electronic tutoring (through the Internet) the one that has received more attention lately. As more importance is attached to the student's autonomous work in the new teaching and learning scenarios, the need for technologically-assisted tutoring methods becomes patent. In this paper we aim at presenting the results of a case study in which we have analysed the use of virtual tutorials, comparing them with face-to-face ones during five complete academic years in three on-campus subjects belonging to the degree in English Philology at the University of Oviedo (Spain). The main goal of this paper is to contribute to determine the level of adaptation of university students to online instruction and virtual campuses, as well as to assess the inherent validity of virtual tutoring as a method for distance learning