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Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia

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    Building a model for measuring the level of physical and skill performance of volleyball players according to the variance level of the MCT1 gene and basic biochemical indicators
    (Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2022) Alawad, Basheer Shakir Hussein; Mutanish, Husam Hussein; Armoot, Alaa Kadhem; Aziz ASSafi, Asaad Adnan
    The use ofmodern technology forscientific studiesin a variety of sectors, including sports, has led tosignificant advancements and tremendous progressin this field. This has resultedin the best performance in various competitions and sports, and one of the modern technologies is the field of genetics technology. The aim of this study was to build a model for measuring the level of physical and skill performance of volleyball players according to the variance level of the MCT1 gene and basic biochemical indicators. The researchers used the descriptive approach. The sample of the study consisted of 21 advanced volleyball players fromthe Middle Euphrates region participating in the Men's Premier League for the 2020-2021 sports season.To solve the research problem, we used the following variables: the MCT1 gene, chemical indicators of blood (LDH enzyme, the concentration of lactic acid in the blood, PH of blood), and the level ofphysical and skill performance in volleyball. The researchersused the Statistical Packagefor the Social Sciences (SPSS) for data analysis. In terms of the variance level of the MCT1 gene and various blood chemical indicators for the degree of performance of the skillful physical effort in volleyball, three prediction rates (models) were obtained. The amounts of variability of the MCT1 gene in the research sample varied between high and low levels. The researchers suggestusing the model for prediction rates to determine the performance level of volleyball players and stressing genetic study of the MCT1 gene in volleyball players to facilitate the selection of players, particularly juniors.
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    Open Access
    Constructos y variables del ambiente virtual de aprendizaje, desde la perspectiva del modelo de ecuaciones estructurales
    (Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2016) Ramírez-Carbajal, Alfredo Ángel
    Este artículo presenta el diseño y los resultados de un proyecto de investigación. Se inicia con la contextualización en el área educativa y enseguida se describe una aproximación a la revisión de la literatura sobre el ambiente virtual de aprendizaje y el modelo de ecuaciones estructurales. En la fundamentación, se explican las teorías de la acción razonada, la del modelo de aceptación de la tecnología, la del modelo de éxito de los sistemas de información y la del modelo de ecuaciones estructurales. Mediante el método, se logra recopilar 1175 artículos de distintas revistas científicas. A partir de estos y con la aplicación de una serie de criterios se identifica una muestra representativa de 421. Los resultados dan cuenta de los constructos, las variables y el tipo de teorías aplicadas en los ambientes virtuales investigados. Por último, la discusión y las conclusiones están referidas a las asociaciones entre los elementos de los modelos publicados por sus autores
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    Open Access
    Content validation of the ‘learning to learn’ competence in undergraduate studies
    (Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2022) García-García, Fran J.; López-Francés, Inmaculada; Gargallo-López, Bernardo; Pérez-Pérez, Cruz
    This paper aims to validate the content of the ‘learning to learn’ competence (LTL) in undergraduate studies. LTL is in line with the Student-Centred Learning approach and is at the heart of the European Higher Education Area. Unfortunately, the academic community has not yet reached an agreement about the contents that define LTL, or common standards for assessments. While seeking a solution, we validated the content of one operative model of LTL for undergraduate students. Four types of key informants and a group of experts participated in the study. The findings revealed an agreement on the relevance of contents to define this competence. The tendency results showed that traditional content types (cognition and metacognition) were more closely associated with one another. After content validation, we enhanced the initial model using qualitative data the experts provided. Stability standards, limitations of the model to validate its content, and an emerging ethical factor in the learning process are discussed.
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    Didáctica de la competencia conversacional en lenguas extranjeras : hacia un nuevo modelo secuencial-intercultural
    (Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP), 2024) Rivero Cruz, Lizandra; Frómeta Quintana, Elaine; Tardo Fernádez, Yaritza
    El artículo analiza que los actuales enfoques sobre la didáctica de la competencia conversacional en lenguas extranjeras aún resultan descriptivos para el logro de una práctica conversacional espontánea, creativa y contextualizada en los estudiantes. Se propone un modelo teórico que integra la sistematización problematizadora de los temas conversacionales y la co-construcción del diálogo intercultural, desde una lógica didáctica coherente. Se presenta, además, una propuesta de acciones metodológicas que orientan al profesor en el desarrollo de la práctica conversacional en el aula de lenguas extranjeras. Se empleó el método holístico dialéctico en la concepción teórica del modelo y un estudio cualitativo de pequeña escala para comprobar la efectividad de su aplicación. Este estudio incluyó el Análisis de la Conversación como técnica para recolectar e interpretar los datos obtenidos a partir de un corpus oral creado ad hoc. El tratamiento de los datos se realizó con el software gratuito de procesamiento de corpus LancsBox, versión 6.0. Las acciones metodológicas propuestas tuvieron un efecto positivo en los estudiantes, quienes mostraron un mejor dominio de las estructuras secuenciales, interactivas, de cortesía y socioculturales. Los resultados sugieren que la sistematización didáctica de la estructura secuencial-temática de la conversación desde una interpretación contextualizada de las relaciones interculturales resulta un enfoque novedoso para los docentes en función de desarrollar la competencia conversacional en lenguas extranjeras. Por lo que se considera necesario continuar generalizando la propuesta a grupos de aprendices extranjeros de diferentes nacionalidades y lenguas maternas, como expresión de las potencialidades didácticas de estos resultados.
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    Open Access
    Experimental murine models of interstitial cystitis/bladder pain syndrome: A review
    (Universidad de Murcia, Departamento de Biologia Celular e Histiologia, 2025) Saito, Tetsuichi; Minagawa, Tomonori; Yoshimura, Naoki; Luo, Yi; Akiyama, Yoshiyuki
    Interstitial cystitis/bladder pain syndrome (IC/BPS) is a chronic enigmatic disease of the urinary bladder characterized by persistent bladder/pelvic pain in conjunction with lower urinary tract symptoms. IC/BPS is categorized as either Hunner-type IC (HIC) or BPS based on the presence/absence of the Hunner lesion, a reddish mucosal lesion in the bladder. HIC and BPS present with similar symptoms, however, the etiologies are completely different. Recent evidence suggests that HIC is an immune-mediated inflammatory disease of the urinary bladder. In contrast, BPS, other forms of HIC lacking Hunner lesions, is a minimally inflamed condition comprising various clinical phenotypes. Based on this evidence, basic research into IC/BPS has shifted to target each subtype of IC/BPS. Today, experimental murine models of autoimmune cystitis are used for HIC research, whereas models related to neurophysiological and psychosocial dysfunctions have been developed for BPS research. This emerging concept of a subtype-tailored approach may contribute to a better understanding of the full picture of IC/BPS, thereby improving current clinical management strategies and the development of novel therapies.
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    First confirmed outdoor winter reproductive activity of Asian tiger mosquito (Aedes albopictus) in Europe
    (Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, 2014) Collantes Alcaraz, Francisco; Delgado, Juan A.; Alarcón Elbal, Pedro María; Delacour Estrella, Sarah; Lucientes Curdi, Javier
    Es la primera vez que se registra la continuidad en invierno del ciclo reproductivo de Aedes albopictus en Europa. Se discute sobre el empleo de la variable precipitación en los modelos de riesgo de implantación de mosquito tigre. Pensamos que la disponibilidad local de agua para estos insectos no depende siempre de la lluvia
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    Open Access
    Identification model of 12 year-old boys’ badminton talents
    (Servicio de Publicaciones. Universidad de Murcia, 2025) Hidayatullah, Muhammad Furqon; Doewes, Rumi Iqbal; Purnama, Sapta kunta; Sin departamento asociado
    Talent identification of in badminton was needed as a prediction of the future performance of young players who will achieve success at the national or international level in badminton. The aim of the study was to establish a model for identifying badminton talent in 12-year-old boys. An observational design was used. The sample included 29 boys aged 12 years with no prior badminton experience and 29 boys who were members of a badminton club. All participants completed eight anthropometric tests and 16 physical fitness tests. The differences results between two groups were used as criteria for 12-year-old boys’ badminton talent. To determine the best talent predictor, a stepwise discriminant analysis was performed. Based on stepwise discriminant analysis, 11 measurements (four anthropometric and seven physical fitness) were identified that maximally discriminate between talented and non-talented badminton players. Using Fisher’s linear discriminant functions based on these 11 measures, 98.3% of participants were correctly classified, indicating high validity. The distinguishing characteristics between talented and non-talented players included BMI, total skinfold thickness, arm circumference, arm length, upper limb muscle power, speed, side-to-side agility, 4-corner agility, VO₂max, wrist flexibility, and eye–hand coordination. Among these, four anthropometric tests and six physical fitness tests were particularly effective in differentiating between talented and non-talented players.
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    Implementación de “ACDGE” : modelo para formalizar itinerarios personales de aprendizaje en educación superior
    (Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2023) Buitrago Pulido, Rubén Darío; Salinas Ibáñez, Jesús; Boude, Óscar Rafael
    En esta contribución presentamos los resultados de una experiencia basada en la implementación de un modelo que guía el diseño o codiseño de itinerarios personales de aprendizaje aplicado en educación superior. El modelo consta de tres fases (inicio, implementación, reflexión), cuya implementación se realizó con 165 estudiantes pertenecientes a cinco cursos de las modalidades mixta (n=1), presencial (n=2) y virtual (n=2); en los niveles tecnológico, profesional y posgrado correspondientemente, de la Universidad ECCI. Los estudiantes debían involucrarse en la elección de las secuencias que conformarían el plan de estudios que les gustaría tener y, una vez terminado el curso contestaron un instrumento de preguntas Likert y abiertas. Para recoger datos sobre la percepción de los docentes, fueron implementadas entrevistas durante reuniones grupales. La aproximación metodológica que se ha considerado más adecuada es la IBD combinada con el modelo de investigación de estudio multicaso. Los resultados mostraron que los docentes cuentan con alta motivación para aplicar el modelo y perciben que el uso del mismo en clase, mejora su productividad. Los estudiantes están mayoritariamente de acuerdo sobre lo positivo que fue el trabajo desarrollado en los cursos, la utilidad de las secuencias y los resultados del propio proceso de aprendizaje. En relación con las necesidades de guía de los estudiantes, fue puesto de manifiesto en los casos que el apoyo del docente no fue tan necesario para la elección de las secuencias. Entorno a la flexibilidad, fueron obtenidas asociaciones con factores como: motivación, interés, disponibilidad de tiempo, creatividad, aprendizaje de forma diferente, adquisición de conocimientos y destrezas. En conclusión, el modelo responde a las necesidades de guía del estudiantado de educación superior por los contenidos, procesos y actividades, así como de flexibilidad para la autonomía en el proceso de aprendizaje.
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    Model for the Evaluation of Teaching Competences in Teaching–Learning Situations
    (MDPI, 2021-06) Ponce Gea, Ana Isabel; Pro Chereguini, Carlos de; Didáctica de las Ciencias Experimentales
    Social changes have brought educational challenges at all levels of education. One of the most important elements has been adopting the development of competences as a main goal. As regards teacher training, competences have been included in university degrees responding to a traditional concern related to teacher training: the necessary relationship between theory and educational practice. The objective of this work, in the Spanish context, is to define a model for the evaluation of didactic-disciplinary competences (frequently taught in university classrooms, in a theoretical way) within the framework of the school practicums of the degree in early childhood education (the unique practical context where a real application of competences may be assessed before professional performance). For this purpose, we analyzed the legislation (the specific didactic- disciplinary competences of the ECI/3854/2007 Order) and the school practicum plans of Spanish universities, in order to provide a useful tool to know how students apply theoretical learning in their classroom practices. The resulting model, focused on the learning of natural sciences, social sciences and mathematics, enables understanding the level of development of the didactic-disciplinary competences and can be considered as a conceptual framework to design instruments for different contexts.
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    Modelo organizativo para la planificación y desarrollo de la tutoría universitaria en el marco del proceso de convergencia europea en Educación Superior
    (Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP), 2008) Cano González, Rufino
    Más allá de la simple atención a las dudas del alumnado en el horario de tutoría, la acción tutorial universitaria solamente se puede entender y practicar consustancialmente vinculada a la función docente, como el nivel más cercano y próximo al estudiante en el ejercicio concreto de la Orientación que ha de llevar a término todo el profesorado a través de un Plan de Acción Tutorial previamente consensuado e institucionalmente aceptado, que responda a las necesidades reales de la formación de los estudiantes universitarios y que tenga vocación de permanencia. Tal vez hoy se nos presente, más cierta que nunca, la necesidad ineludible de una reflexión en tiempo real que nos permita renovar y, consecuentemente, redefinir la misión y el modelo de Universidad que deseamos en términos de educación-formación-investigación, tomando como punto de partida el papel relevante que han de protagonizar en esta tarea la orientación y la acción tutorial universitaria, ambas complementarias y entendidas actualmente como una modalidad propiamente organizativa de la enseñanza (guiada) y del aprendizaje (autónomo), conceptos estrechamente vinculados a los nuevos métodos y técnicas que reclama la Universidad europea del siglo XXI.
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    Open Access
    Un modelo para la autoevaluación de la calidad de programas de educación universitaria virtual
    (Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2017) Marciniak, Renata; Gairín Sallán, Joaquín
    La mejora de la calidad de programas formativos impartidos bajo la modalidad virtual es un gran desafío para todas las universidades que los ofrecen, si consideramos las crecientes expectativas de los estudiantes y los requisitos de calidad y mejora permanente de las agencias de acreditación. Uno de los métodos que permiten identificar el nivel actual de la calidad del programa y mejorarlo es la autoevaluación que debería abarcar la evaluación de la calidad propia del programa, así como su evaluación continua. El objetivo del artículo es presentar un modelo aplicativo para la autoevaluación de programas de educación universitaria virtual, que integra los dos tipos de evaluación y de esta manera permite evaluar la calidad tanto de los elementos pedagógicos y tecnológicos que constituyen un programa virtual como cada una de las tres fases de su aplicación: la fase inicial, de desarrollo y la fase final. La validación del modelo ha incluido varios momentos e implicado a 23 expertos internacionales y su aplicación en la autoevaluación de cuatro programas virtuales. El modelo está dirigido a los responsables de la ejecución de programas formativos impartidos bajo la modalidad virtual, directores/coordinadores de las carreras a las que pertenece el programa. Asimismo, puede servir a los diseñadores de programas virtuales como pauta para diseñar un programa virtual de buena calidad
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    Open Access
    Un modelo pedagógico en la enseñanza del inglés
    (Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP), 1992) Estébanez Estébanez, Cayetano
    En este trabajo intento hacer una contribución a los datos de la Lingüística Aplicada en la enseñanza del inglés desde la perspectiva de las Ciencias de la Educación, en particular desde los modelos de contenidos, objetivos, proceso y pedagógico. Argumento en favor de un modelo pedagógico, que implica tanto la instrucción como la educación. Concluyo promoviendo una base interdisciplinar, dentro del curriculum institucional, y dando una importancia primordial a las cuestiones de procedimiento.
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    Nomogram based on CMTM6 expression and clinical characteristics to predict postoperative overall survival in patients with hepatocellular carcinoma
    (Universidad de Murcia, Departamento de Biologia Celular e Histiologia, 2024) Dai, Mengjie; Lan, Tao; Chen, Hui; Li, Xin; Zhao, Zilong; Jiang, Yingxue; Yang, Long; Wang, Songxiang
    Background. The purpose of this study was to investigate the expression of CMTM6 in HCC tissues and its prognostic value, and to try to develop a nomogram prognostic model based on CMTM6. Methods. In this retrospective study, immunohistochemical (IHC) staining was performed in 178 patients who underwent radical hepatectomy in the same surgical team. R software was used to construct the nomogram model. The Bootstrap sampling method was used for internal validation. Results. CMTM6 is significantly expressed in HCC tissues and is closely associated with decreased overall survival (OS). PVTT (HR=6.2, 95% CI: 3.06 12.6, P<0.001), CMTM6 (HR=2.30, 95% CI: 1.27 4.0, P=0.006) and MVI (HR=10.8, 95% CI: 4.19-27.6, P<0.001) were independent predictors of OS. The nomogram combined with CMTM6, PVTT and MVI was more predictive than the traditional TNM scoring system, and the prediction effects of 1-year and 3-year OS were accurate. Conclusions. The prognosis of a patient may be predicted using high levels of CMTM6 expression in HCC tissues, and the nomogram model including CMTM6 expression has the best predictive ability.
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    Open Access
    Physical and psychological rehabilitation for common weightlifting injuries
    (Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2024) Yang, Tang Xun; Wang, Wei; Kozlova, Elena; Oleshko, Valentin
    In the process of weightlifting, there is an increased load on both the respiratory system, the cardiovascular system, and on individual parts of the nervous system. At the same time, special attention is paid to the possibilities of providing a stable body functioning after the cancellation of treatment course and the corresponding pharmacological support of athletes with treatment schedule or without it. The novelty of the study is determined by the need to ensure constant and stable work of the cardiovascular system. The authors note that this is possible both when the body performance indicators return to the level before injury, and in conditions of returning to original sports results. It is determined in the paper that the use of the instrumental model will make it possible to develop sustainable energy consumption and coordinate the balancing of loads on an athlete during the period of recovery after injury. Model formation is based on uniform signals in a correlated random process in a simulation model. The practical significance of the study is determined by the need to structure the training loads in the post-traumaticperiod. This reduces a number of physiological and psychological stresses on a person and allows increasing in the long term the loads that the athlete plans to utilise after returning to the sports sector.
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    Open Access
    El plan narrativo en el «Carmen Paschale» a través de la voz del relator
    (2021) Hernández Mayor, María Dolores; Filología Clásica; Filología Clásica
    En este trabajo se analizan algunos lugares del Carmen Paschale donde se pone de manifiesto la persona del narrador a través de irrupciones de sentido narratológico que pueden aportar luz para la comprensión del poema. El narrador se muestra entre sus versos desde modalidades diferentes: unas veces su voz es programática para explicar el argumento o la forma escogida; otras, exegética o con función pragmática, como cuando implícitamente trata de igualarse a los relatos de los evangelistas. Sobresalen estrategias narrativas que evidencian la unidad del relato y la estructura equilibrada de mirabilia del Antiguo y Nuevo Testamento. Por todo ello concluimos que el relator aparece en el poema como protagonista de un hilo argumental al margen del de la diégesis narrativa de milagros. ----------------
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    Posfacio.
    (Instituto de Lingüística Materialista., 2024) Velmezova, Ekaterina
    Este texto representa la conclusión general de la monografía de Ekaterina Velmezova Les lois du sens : la sémantique marriste (Berne et al., Peter Lang, 2007). En dicho texto, la autora trata la posibilidad de estudiar las teorías de N. Marr desde una perspectiva diferente, en comparación con lo hecho hasta ahora. El texto ofrece una nueva mirada al movimiento intelectual correspondiente para adaptarse al air du temps de su época y así remover ciertas contradicciones aparentes.
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    Open Access
    The Covid-19 outbreak in Spain : A simple dynamics model, some lessons, and a theoretical framework for control response
    (KeAi Publishing, 2020) Guirao Piñera, Antonio; Física
    Spain is among the countries worst hit by the Covid-19 pandemic, with one of the highest rate of infections and deaths per million inhabitants. First positive was reported on late January 2020. Mid March, with 7,000 confirmed cases, nationwide lockdown was imposed. Mid May the epidemic was stabilized and government eased measures. Here we model the dynamics of the epidemic in Spain over the whole span, and study the effectiveness of control measures. The model is also applied to Italy and Germany. We propose formulas to easily estimate the size of the outbreak and the benefit of early intervention. A susceptible-infectious-recovered (SIR) model was used to simulate the epidemic. The growth and transmission rates, doubling time, and reproductive number were estimated by least-mean-square fitting of daily cases. Time-series data were obtained from official government reports. We forecasted the epidemic curve after lockdown under different effectiveness scenarios, and nowcasted the trend by moving average sliding window. Exponential growth expressions were derived. Outbreak progression remained under the early growth dynamics. The basic reproductive number in Spain was 2.5 ± 0.1 (95% CI 2.3–2.7), and the doubling time was 2.8 ± 0.1 days (95% CI 2.6–3.0). Slight variations in measures effectiveness produce a large divergence in the epidemic size. The effectiveness in Spain was 68%, above control threshold (60%). During lockdown the reproductive number dropped to an average of 0.81 ± 0.02 (95% CI 0.77–0.85). Estimated epidemic size is about 300,000 cases. A 7-days advance of measures yields a reduction to 38%. The dynamics in Spain is similar to other countries. Strong lockdown measures must be adopted if not compensated by rapid detection and isolation of patients, and even a slight relaxation would raise the reproductive number above 1. Simple calculations allow anticipating the size of the epidemic based on when measures are taken and their effectiveness. Spain acted late. Control measures must be implemented immediately in the face on an epidemic.

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