Repository logo
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Log In
    New user? Click here to register.
Repository logo

Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia

Repository logoRepository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • menu.section.collectors
  • menu.section.acerca
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Log In
    New user? Click here to register.
  1. Home
  2. Browse by Subject

Browsing by Subject "Labor Market"

Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Perceptions of Physical Activity and Sport Science students on professional competences for labor practice
    (Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2025) Molina García, Nuria; González Serrano, María Huertas; López Carril, Samuel; Sin departamento asociado
    Universities have a paramount goal of equipping students comprehensively for their impending professional journeys. A recognized method to achieve this objective is by nurturing students' professional competences. It is therefore valuable to ascertain whether this broad group of competences is being developed in students throughout the course of their studies. This article delves into the perceptions of students enrolled in Physical Activity and Sport Science university programs regarding the salient professional competences pivotal for their future careers, along with gauging the extent of development of each competence. Employing a cross-sectional quantitative design, this study engaged 166 participants from the University of Castilla-La Mancha (Spain) that completed an online questionnaire created ad hoc. Principal findings unveil that individuals with work experience discern social skills/interpersonal relations, teamwork, and oral and written communication as the most honed competences. Conversely, competences encompassing initiative and entrepreneurial spirit, working in an international context, and information management skills exhibit relatively lower development levels. Notably, noteworthy disparities surface between those with prior professional exposure and their inexperienced counterparts. Additionally, students in their third and fourth academic years perceive a more evolved skill set compared to their peers in the initial year of study.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Sentidos pedagógicos de la docencia universitaria en España: formación de profesionales de educación e ingeniería
    (Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2025) Carrasco Aguilar, Claudia; Martín Civantos, Mariano; Luzón Trujillo, Antonio
    Los sentidos pedagógicos de la docencia son visiones personales y compartidas que se vinculan con las actividades pedagógicas, así como con aspectos culturales y estructurales del trabajo académico. En el caso de España, la implementación del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES) ha generado tensiones en estos sentidos, generando la figura del docente-investigador-gestor-burócrata, así como la mercantilización de la producción científica y las condiciones laborales del profesorado. Este estudio analiza los sentidos pedagógicos en la docencia universitaria en España, centrándose en el Grado en Maestro en Educación Primaria (Caso 1) e Ingeniería en Edificación (Caso 2). Para ello, se lleva a cabo un estudio colectivo de casos a través de entrevistas abiertas en ambas titulaciones, a profesorado con diferentes contrataciones y trayectorias. Se realiza un análisis temático reflexivo que concluye con las siguientes categorías para el Caso 1: Perfil docente-investigador, Formación Inicial Docente en la práctica y Expecta-tivas futuras inciertas; y con las siguientes categorías para el Caso 2: Perfil docente-profesional, Interacción docente desde la práctica y Expectativas de inserción laboral. Estos resultados se discuten respecto de cómo los sentidos pedagógicos de la docencia universitaria en estos casos se ven moldeados por los desafíos laborales, la valoración de la práctica profesional, la inestabilidad en la proyección de los propósitos educativos y la influencia del mercado laboral en la formación de profesionales. Estos aspectos plantean interrogantes sobre el proyecto de futuro del país y el papel social de futuros profesionales.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Accessibility
  • Send Feedback