Browsing by Subject "Irán"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
- PublicationOpen AccessConcierto Tres Cultura: Irán(2011-05-26) Urbina, LuisConcierto Tres Cultura: Irán. Claustro del Campus de la Merced.
- PublicationOpen AccessEje temático 2.- Irán: el desafío de las mujeres en el arte(2020-06-15) Torrent Esclapés, Rosalía; Caballero Guiral, Juncal; Universidad de MurciaRESUMEN “De un modo u otro, todos los artistas iraníes somos políticos. Tanto si vives dentro como fuera de Irán, el carácter opresivo del gobierno hace imposible ser neutral”. Estas palabras de la artista iraní más internacional, Shirin Neshat, constituyen el punto de partida de nuestra propuesta. Interpretando el feminismo como el movimiento político e ideológico que es, nos centraremos en las mujeres artistas iraníes que, con su praxis, contribuyen cada día a subvertir los principios patriarcales dominantes en su país de origen (aunque también, ciertamente, de los países en los que viven el exilio). Abordaremos por tanto el trabajo de algunas de las artistas que se encuentran en ese exilio (entre ellas la misma Neshat pero también Parastou Forohuar); y el de otras que lo hacen en su propio país (Shirin Fakhin, Shadi Ghadirian, Samira Eskandarfar, Nikoo Tarkami y Homa Arkani). Tendremos en cuenta, también, alguno de los casos en que las artistas viven a caballo entre su pueblo de origen y el de acogida, como es el caso de Ghazel. Las que viven en el exterior (tanto de forma continua como discontinua) despliegan unos argumentos que difícilmente podrían admitirse en el país del que proceden: armas y velos como principio de subversión, pero también caligrafías persas como un recurso expresivo íntimo y revelador. Significativamente, desde el mismo Irán, nos sorprende el trabajo de algunas artistas que realizan unas obras sorprendentemente atrevidas y decididamente políticas, aunque su exhibición sea para ellas un problema y muchas veces tengan que mostrarse parcialmente o en el extranjero. No obstante, si hay algo que separa a unas y a otras artistas en función del lugar en el que viven es el sentimiento de melancolía, lógicamente más presente entre las exiliadas. En cualquier caso, todas estas artistas, las que trabajan desde el propio Irán o las que lo hacen desde fuera de él, plantan cara a un sistema cuyo sistema institucional están (deseamos que estén) contribuyendo a modificar desde el impulso de una parte de la sociedad civil que apoya los derechos de las mujeres.
- PublicationOpen AccessGood governance and international relations in Iranian sports organizations(Murcia: Servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia, 2020) Rassouli, Mandana; Sajjadi, Nasrollah; Mosaffa, Nasrin; Rasekh, NazaninThis study aimed to analyze good governance (GG) and interna-tional relations in Iranian sports organizations. The sample was composed of 150 sport managers from Iran. The instrument used was an ad hoc ques-tionnaire based on the basic universal principles of GG of the Olympic and Sports Movement. The validity and reliability of the questionnaire were confirmed. After data collection, the data were analyzed with IBM SPSS Amos 23, using descriptive and inferential statistical methods. According to the Iranian sports managers that participated in this study, the most important factors of GG and international relations in Iranian sports orga-nizations were, in order of importance: Internal integrity and independency, transparency, responsibility, discipline, accountability, rule of law, partici-pation and democracy.
- PublicationOpen AccessIdentifying and prioritizing the factors affecting the Iranian Sports Refereeing Ethics Code(Universidad de Murcia, Servicio de publicaciones, 2021) Kalani, Ahdieh Sadeghi; Zardoshtian, Shirin; Bahrami, Shahab; Sadeghi, MasoudThe purpose of this research was to compile a sports refereeing ethics code in Iran. The method of the present research was mixed (qualitative and quantitative). A total of 15 experts in the field of refereeing ethics in sports were interviewed by the method of snowball sampling. The results obtained from the interview led to a valid and reliable questionnaire that was randomly distributed among the referees and assistant referees of the Iranian premier leagues of team sports (football, volleyball, handball and basketball) and individual sports (taekwondo, karate, wrestling and swimming), with a total sample of 224 people. Analysis and coding were performed using the softwares Max Kyoda, SPSS and Smart PLS. Research findings showed that 8 themes and 61 sub-themes were extracted in this field, which include the components of behavior, corruption, communication, sociocultural aspect, family, respect, legality and justice, in this order of importance. In general, paying attention to the behavioral and corruption aspects plays an important role in improving the ethical status of sports referees in Iran.
- PublicationOpen AccessIdentifying factors affecting sustainable development in sports facilities of Razavi Khorasan Province(Murcia: Servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia, 2020) Rahmani, Hossein; Hami, Mohamad; Dosti, MortezaThe objective was to identify the factors affecting sustainable de-velopment in sports facilities of Razavi Khorasan Province and to design a qualitative model of these factors. The sample of this study consisted of 15 participants (faculty members of sport management, executives of the Mi-nistry of Sport and expert managers of sporting places of Razavi Khorasan Province). In-depth interviews were used as the main data collection tool. In order to analyze the data, the opinions of the experts (text) were coded and categorized. Finally, the identified categories were analyzed according to the conceptual model of research (concepts, components and indicators) and the addition of new components was summarized. This process was carried out with MAXQDA version 18 software. According to the views of the experts analyzed, various factors affect the sustainable development of sports facilities in Razavi Khorasan province. The most important factor was users and the least important factor was privatization. Management, safety, and human resources were also important issues.
- PublicationOpen AccessIrán: el desafío de las mujeres en el arte(Universidad de Murcia, 2018) Torrent Esclapés, Rosalía; Caballero Guiral, María JuncalInterpretando el feminismo como el movimiento político e ideológico que es, en este artículo, nos centraremos en las mujeres artistas iraníes que, con su praxis, contribuyen cada día a subvertir los principios patriarcales dominantes en su país (aunque también de los países en los que se hospedan). Abordaremos el trabajo de algunas de estas artistas, tanto de las que viven en el exilio como las que se han quedado en Irán o residen a caballo entre su lugar de origen y países ajenos a su cultura. Observaremos cómo existe una verdadera ofensiva artística por parte de unas mujeres que son conscientes de la situación desigual en la que se encuentran y utilizan su actividad como elemento de acción y disensión. Conociendo los lenguajes internacionales, saben utilizarlos, aunque se interesan por desplegar un sistema simbólico e iconográfico que bebe de las fuentes de su cultura. De esta manera, despliegan un conjunto de relaciones visuales complejas e incluso enigmáticas que dejan fluir la imaginación de quienes las observan.
- PublicationOpen AccessLeadership styles of Iranian Physical Education teachers(Murcia: Servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia, 2020) Houshyar, Manoochehr; Hamid Sajadi, Sayed; Amirtash, Abdolreza; Haji Anzahaei, ZahraThe present study aimed to determine the most adequate leaders-hip style for Iranian Physical Education teachers. The sample was composed of 384 Physical Education teachers from Iran of 4 regions and 20 provinces. Multistage sampling and simple random sampling were used. The variables studied in this research were: 1) Leadership style. 2) Sociocultural attitudes. 3) Personality dimensions. 4) Situational factors. The leadership style was evaluated with the Likert Leadership Styles Standard Questionnaire. The sociocultural attitudes of the physical education teachers were determined with the Cultural Attitudes Questionnaire. The personality traits of the educators were analysed with the Five Personality Trait Inventory. The si-tuational factors of employees were assessed with the Standard Staff Rea-diness Questionnaire. The final model of the appropriate leadership style with personality traits, cultural attitudes and situational factors of Physical Education teachers indicates that the most appropriate leadership styles for the Iranian Physical Education teachers were Delegating and Coaching styles, followed by Supporting and Directing styles.
- PublicationOpen AccessLas mujeres iraníes como potencia de cambio en el país(2024-07-26) Abril Montoya, Andrea; Ramos Hidalgo, Rosa Marcela; TurismoLa historia de los derechos de las mujeres en la República Islámica de Irán hasta la actualidad es la imagen de la eterna lucha por una identidad propia y defensa de unos derechos y libertades que se les han negado de manera sistemática desde las instituciones. Esto demuestra como las protestas que estallan el 16 de septiembre de 2022 en el país son el resultado de la represión vivida a lo largo de los años y que ha sido respaldada por leyes islámicas que no son más que el fruto de una reinterpretación de las bases coránicas. Este ensayo recorre así el pasado, el presente y el futuro de Irán desde una perspectiva de género para estudiar de dónde vienen estas protestas y cuál será su trascendencia en la sociedad, así como en el régimen
- PublicationOpen AccessQuality assessment of Physical Education in Shahriar city based on SERVQUAL model(Murcia: Servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia, 2020) Monazami, Amirhossein; Karami, Farokh; Shahbazi, Masumehhe objective was to assess the quality of Physical Education in secondary schools of Shahriar city using the SERVQUAL model. The sample consisted of 336 (217 males and 119 females) secondary school stu-dents of Shahriar in 2019-2020. The distribution of the students was: 166 students (49.4%) of tenth grade, 132 students (39.5%) of eleventh grade and 38 students (11.1%) of twelfth grade. An adaptation of SERVQUAL questionnaire was the instrument used, with the title “Quality of Service in Physical Education” (Cronbach’s alpha=0.949). Data were analyzed with SPSS 16. The quality of the desirable educational services was significantly (p<0.01) higher than the quality of the available educational services in all the dimensions studied: Tangibles, Reliability, Responsiveness, Assuran-ce, Empathy. For tenth grade students, the most important dimension was tangibles and the least important was responsiveness. For eleventh grade students, the most important dimension was assurance and the least im-portant was responsiveness. For twelfth grade students, the most impor-tant dimension was assurance and the least important was empathy. The findings of this study can be used to improve education quality in schools, particularly in Physical Education.
- PublicationOpen AccessVisita del representante de la embajada Iraní(2016-07-25) Urbina, LuisVisita del representante de la embajada de Irán en Madrid. El acto se celebró en el despacho del Vicerrector de relaciones Institucionales.