Browsing by Subject "Géographie"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- PublicationOpen AccessBacterial community of reindeer lichens differs between northern and southern lichen woodlands(Canadian Science Publishing, 2022-01-18) Alonso García, Marta; Villarreal A., Juan Carlos; Biología VegetalLichens cover nearly 7% of the earth’s surface, and in eastern Canada, lichen woodlands occupy over 300 000 km2. Reindeer lichens (genus Cladonia) are the main component of lichen woodlands and they play a crucial role in boreal forest ecology. We study, for the first time, the bacterial community of four species of reindeer lichens from eastern North America’s boreal forests. Using the 16S rRNA gene, we characterize the bacterial community of 189 lichen samples. We aim to analyse the effect of geography and host identity in the bacterial community composition and structure, verify the presence of a common core bacteria, and identify the most abundant core taxa. Our results suggest that host-lichen identity does not determine bacterial community composition and structure in reindeer lichens, but we confirm the influence of geography in shaping the diversity and abundance of bacteria associated with Cladonia stellaris. We also reveal that reindeer lichens share a reduced common core bacteria composed exclusively by Alphaproteobacteria. Northern lichen woodlands exhibit a significantly higher diversity and abundance of bacteria associated with C. stellaris than southern lichen woodlands do. The presence of the species Methylorosula polaris in the core bacteria is evident and may have a particular importance for reindeer lichens.
- PublicationOpen AccessLa trashumancia desde el ámbito geográfico: una propuesta práctica para profundizar en el patrimonio cultural(Asociación española de Geografía, 2022-12-01) Palazón Botella, María Dolores; Contreras de Vera, Antonio; Griñán Montealegre, María; Gómez Martín, Ángel; Historia del ArteLa trashumancia es una práctica ganadera ancestral que lucha por pervivir mientras se apuntala su consideración como patrimonio inmaterial. Su conocimiento en el ámbito universitario se ha ceñido tradicionalmente a los estudios de veterinaria, pero las implicaciones culturales y patrimoniales que subyacen en la misma hacen que pueda ser foco de atención de otras áreas. Ello es lo que se pretende demostrar en el presente trabajo, donde se analizan los resultados de una propuesta práctica, basada en la conjugación de metodologías cuantitativas y cualitativas, desarrollada para vincular con el patrimonio de esta actividad los contenidos teóricos de la asignatura de “Patrimonio Cultural” del Grado en Ciencia y Tecnología Geográficas de la Universidad de Murcia. Las conclusiones obtenidas han puesto de relieve que impulsar ejercicios sostenidos en la educación patrimonial facilita la comprensión y aplicación de las competencias que un futuro geógrafo debe dominar en este campo de trabajo.