Repository logo
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Log In
    New user? Click here to register.
Repository logo

Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia

Repository logoRepository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • menu.section.collectors
  • menu.section.acerca
  • English
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Log In
    New user? Click here to register.
  1. Home
  2. Browse by Subject

Browsing by Subject "Doctoral thesis"

Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    An interpretative reviewof a Spanish pioneering doctoralthesis (1855) about the need of travels to complementmedical education
    (Universidad de Murcia. Servicio de publicaciones, 2024) Fernández Guerrero, Inés Mª; Fernández Guerrero, Cristina; Fernández Cano, Antonio
    Abstract: The purpose of this work is to inquire into the background of medical education byreviewing a Spanish doctoral thesis from 19th century which highlighting the current interest of thetopic of medical education travel. This study is an interpretative review of an academic documentdoctoral, a thesis entitled “The need for travels to complement medical education” defended at theFaculty of Medicine of the University of Madrid in 1855. It is a text of 21 pages available digitally.The thesis is a panegyric of travel as a complement to medical education based on previousreadings on the topic, observations, and possible personal experiences.It provides a number ofreasons to justify the desirability of educational travel as a complement to the medical education ofphysicians and nurses. Although this is a case study (a doctoral dissertation) and despite theantiquity of the proposals, they are still valid today. The compilation of a series of guidelinesincluded in the thesis can help the medical traveler seeking to improve his or her professional skills.So then medical education travel has a complementary but necessary function with several practicalimplications that could still be considered today. Therefore, the medical education travel should notbe a mere vacation trip as advised in the recommendations that the Bologna process has sponsoredfor mobility programs for students and graduates.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Análisis bibliométrico de la producción de tesis doctorales sobre traducción e interpretación en las universidades españolas (1997-2018).
    (Universidad de Murcia, Editum, 2020) Maz-Machado, Alexander; Rodríguez-Faneca, Cristina; Gutiérrez-Rubio, David; Jiménez-Fanjul, Noelia
    Se presenta un estudio bibliométrico de las tesis doctorales sobre Traducción e Interpretación realizadas en España e indexadas en la base de datos TESEO. Se recuperaron 389 tesis doctorales. Se pretende realizar un estudio cuantitativo de las tesis en términos de producción institucional, de dirección y de género, tanto en autoría como en dirección. Los resultados revelan un incremento paulatino de la producción de tesis doctorales, donde destaca la Universidad de Granada como mayor productora. Más de la mitad de los directores son ocasionales, con una única tesis dirigida en el área en cuestión. Existe una ligera tendencia de que la autoría y la dirección tengan el mismo género, que es estadísticamente significativa.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Estudio bibliométrico de Tesis Doctorales sobre psicología del deporte
    (Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia, 2017) Olmedilla Zafra, Aurelio; Abenza Cano, Lucía; Serrano, A.; Muñoz, A.M.; García Angulo, Antonio; Ortega Toro, Enrique; Facultades, Departamentos, Servicios y Escuelas::Facultades de la UMU::Facultad de Ciencias del Deporte
    En el presente trabajo se realiza un análisis bibliométrico de las tesis doctorales sobre psicología del deporte en España. Se utilizó la base de datos TESEO en el periodo temporal 1976-2015. La muestra estuvo com- puesta por 93 tesis doctorales sobre las que se analizaron las siguientes va- riables: universidades más productoras, género del autor de la tesis, número de directores varones y mujeres, género del presidente del tribunal, número de varones y mujeres en el tribunal, tipo de directores, tipo de tribunal, tipo de muestra de la tesis, presencia de la tesis de manera completa o resumida y tipo de contenidos. Para ello se realizó una búsqueda avanzada en la base de datos TESEO y un posterior registro de todas las tesis en Microsoft Excel, para el tratamiento y codifcación de cada una de las variables. Los resultados indican que la Universidad de Valencia es la institución que más tesis doctorales sobre psicología del deporte ha producido (16), que son más los autores (57) que las autoras (36), género masculino por encima del fe- menino en autoría de las tesis (57vs36), número de directores, presidencia del tribunal (78vs14), componentes del tribunal, tipo de dirección y tipo de tribunal, a los deportistas profesionales de élite como la muestra más estudiada (24), a la presencia de resúmenes por encima de tesis doctorales completas en TESEO (78vs15) y al deporte de rendimiento como contenido más predominante entre las tesis (45).
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Publication
    Open Access
    Revisión y prospectiva de la producción española en tesis doctorales de pedagogía (1976-2006)
    (Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2008-01-01) Fernández Cano, Antonio; Torralbo Rodríguez, Manuel; Vallejo Ruiz, Mónica
    This paper reviews and analyses the last thirty years in terms of the annual production of PhD theses in the field of Pedagogy, wich are included in the Spanish database TESEO. Using deterministic models and ARIMA methodology, this study aims to define patterns of growth, verify data fit to scientometric standards and undertake prospective analysis in order to determine the trends that steer research into Pedagogy. Furthermore, qualitative considerations are provided, based on the status and production of PhD theses in Spain, wich might help to understand and improve this area of university education, at light of its integration onto the European Space for Higher Education.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Accessibility
  • Send Feedback