Browsing by Subject "Distance learning"
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- PublicationOpen AccessConvergencia Europea y profesorado. Hacia un nuevo perfil para el aprendizaje flexible(Servicio de Publicaciones. Universidad de Murcia, 2005) Escandell Bermúdez, María Olga; Rodríguez Martín, Alejandro; Cardona Hernández, GorettiEl denominado proceso de Bolonia implica una reconceptualización, no sólo teórica sino también práctica, de la profesión docente, de la cultura del profesorado universitario, de sus competencias y su saber hacer. Su actuación profesional ha de ajustarse a unas exigencias de calidad que demandan un fuerte compromiso personal y laboral que pasa, sin duda, por aceptar que el EEES supondrá un cambio sustancial del proceso de enseñanza-aprendizaje convencional y electrónico (e-learning); en los perfiles profesionales que tendrán que adaptarse a las demandas crecientes de una sociedad de la información y del conocimiento y, también, en la forma de concebir la formación a lo largo de la vida (long life learning)
- PublicationOpen AccessEl cuaderno de bitácora o weblog, parte II: un sitio web tan versátil como una navaja suiza(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2004) Ashley, ChrisThis is the second article of a two-part series about weblogs. This part II will further explore weblog technology (XML, RSS, and syndication), storytelling and new journalism, and educational applications (peer-to-peer writing and the teacher as managing editor). It is a translation adapted to the concrete uses and terminology used by the Spanish-speaking community which works and undertakes research into learning over the net
- PublicationRestrictedDataset used for the article: Effect of an online training intervention on evidence-based practice in clinical nurses. #Evidencer Project(2025-04-03) Ramos-Morcillo, Antonio Jesús; Ruzafa-Martínez, María; Leal-Costa, César; Fernández Salazar, Serafín; Enfermería
- PublicationOpen AccessDistance learning and academic performance in accounting: a comparative study of the effect of the use of videoconferencing(2012) Pons Florit, David; Arquero Montaño, José Luis; Donoso Anes, José AntonioBackground. The specific needs of some universities (attending several campuses), as well as the demands of adapting to the EHEA ( in order to achieve better coordination among universities in joint programmes and projects) could be efficiently solved by using Information and Communication Technologies and distance learning tools. In this context, the efficiency of such solutions is a relevant question. Aims. The evaluation of the relative efficacy, in terms of academic performance, of videoconferencing in the teaching of accounting at university level. Method. A large dataset, including current academic performance, previous academic performance and other relevant factors, for students in groups using videoconferencing and traditional methods was built. Multivariate analyses were performed in order to test whether students at videoconferencing groups presented significant differences in performance. Results. The results indicated that videoconferencing does not negatively affect students’ performances.
- PublicationOpen AccessEducación a distancia y universidades. La experiencia de la GDLN(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2006) Olavarria-Gambi, Mauricio; Carpio, CarmenEste artículo aborda la pregunta de por qué universidades tradicionales estarían interesadas en desarrollar educación a distancia. El artículo analiza la experiencia de la GDLN. Argumenta que estas universidades buscan aplicar TICs a sus programas educativos y desarrollar educación a distancia a través de la GDLN dado el alcance global de esta red, por la posibilidad de internacionalizar sus programas y enriquecer los cursos y actividades que ofrecen a sus estudiantes presenciales
- PublicationOpen AccessLarge scale analytics of global and regional MOOC providers: differences in learners’ demographics, preferences, and perceptions(Elsevier, 2022-04) Ruipérez Valiente, José A.; Staubitz, Thomas; Jenner, Matt; Halawa, Sherif; Zhang, Jiayin; Despujol, Ignacio; Maldonado-Mahauad, Jorge; Montoro, German; Peffer, Melanie; Rohloff, Tobias; Lane, Jenny; Turro, Carlos; Li, Xitong; Pérez-Sanagustín, Mar; Reich, Justin; Ingeniería de la Información y las ComunicacionesMassive Open Online Courses (MOOCs) remarkably attracted global media attention, but the spotlight has been concentrated on a handful of English-language providers. While Coursera, edX, Udacity, and FutureLearn received most of the attention and scrutiny, an entirely new ecosystem of local MOOC providers was growing in parallel. This ecosystem is harder to study than the major players: they are spread around the world, have less staff devoted to maintaining research data, and operate in multiple languages with university and corporate regional partners. To better understand how online learning opportunities are expanding through this regional MOOC ecosystem, we created a research partnership among 15 different MOOC providers from nine countries. We gathered data from over eight million learners in six thousand MOOCs, and we conducted a large-scale survey with more than 10 thousand participants. From our analysis, we argue that these regional providers may be better positioned to meet the goals of expanding access to higher education in their regions than the better-known global providers. To make this claim we highlight three trends: first, regional providers attract a larger local population with more inclusive demographic profiles; second, students predominantly choose their courses based on topical interest, and regional providers do a better job at catering to those needs; and third, many students feel more at ease learning from institutions they already know and have references from. Our work raises the importance of local education in the global MOOC ecosystem, while calling for additional research and conversations across the diversity of MOOC providers.
- PublicationOpen AccessMeasurement of the MOOC Phenomenon by Pre-Service Teachers: A Descriptive Case Study(2020-08-20) Gómez Galán, José; Lázaro Pérez, Cristina; Martínez López, José Ángel; López Meneses, Eloy; SociologíaThe main objective of this research is to establish the measurement of pre-service teachers on the MOOC phenomenon, one of the most important manifestations within the processes of on-line education that have emerged under the protection of the digital paradigm. The research methodology used was of an exploratory, qualitative, and descriptive nature. It falls within the generic scope of qualitative research methods of an ethnographic nature through the analysis of learning objects and interventions in the network. The sample (n = 218) was composed of students from the educational field, who took a subject focused on ICT applied to education, over several academic years. Using the edublog as a digital and documentary source, a total of 1962 frequencies were collected referring to the advantages (1052 frequencies) and limitations (910 frequencies) that they determined when carrying out these courses. As main results, it is worth mentioning that pre-service teachers consider MOOC courses valuable as teaching models in socio-educational contexts. They o er unquestionable advantages such as free of charge usage, training for disadvantaged groups, flexible hours, etc. However, their disadvantages are also important. For example, it is considered that these courses do not adequately follow up on the student, that the materials they o er are not very innovative, or also that the evaluation of the learning is inadequate. It is interesting to note that the main problems identified are of a pedagogical, not technical, nature.
- PublicationOpen AccessLa motivación en los entornos telemáticos(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2005) Bryndum, Sonia; Jerónimo Montes, José AntonioInternet abre múltiples posibilidades al sistema educativo. La comunidad pedagógica debe ponerse a tono de tal situación. Desaparecen los obstáculos de tiempo y espacio para poder estudiar. La educación a distancia tiene un nuevo recurso para poder desarrollarse en forma global. Surgen platafo rmas educativas y tecnologías pero no hay duda de la necesidad de que se desarrollen sobre un sustento pedagógico. Las teorías constructivistas nos dan un marco que se enlaza con estos recursos telemáticos. Podemos partir desde allí, lo que no implica que surjan nuevas teorías partir del uso de estas herramientas telemáticas en la enseñanza a distancia. La tecnología avanza más rápido que la reacción del profesorado. Los aspectos a investigar son muy variados en estos entornos. Me he basado en mi propia experiencia como alumna virtual de varios programas a distancia. He realizado cursos cortos, una licenciatura y un postgrado on-line. En algunos programas pude mantener la motivación y en otro he desertado. Espero que este material sirva de pie para la discusión y lograr aportes de otros colegas alejados geográficamente, pero cercanos por la red
- PublicationOpen AccessSystemic interaction between educators of choreographic disciplines under distance learning conditions(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2022) Yatsenko, Olha; Khomiachyk, Ilona; Hladka, Liudmyla; Vasina, Nadiia; Koresandovych, Natalia; Slupska, NataliiaDistance learning is an essential component of modern choreographic education under quarantine restrictions. It puts new tasks in front of the academic teaching staff, administrators, managers, and other educational process participants; it demands new rules of interaction. The aim of this study was to identify the main problems and difficulties encountered in choreographic education under distance learning conditions, as well as to present a set of teaching activities intended to alleviate rejection and anxiety about the changes in teaching by all educational process participants. The article highlights several activities to find ways to enhance interaction between teachers and accompanists. We used a comprehensive approach to methodology: descriptive method, analysis, and synthesis to consider the theoretical foundations, statistical methods (qualitative and quantitative), the method of questioning, as well as the method of a pedagogical experiment - collection, description and analysis of the practical results of behavioral research. Choreographic education needs close interaction between all participants in the educational process under distance learning conditions. The latter relieves stress and improves the attitude to the work of the choreographer within the conditions changed due to quarantine restrictions. This interaction is facilitated by using the possibilities of digital space and the virtualization of the educational process. Further research should consider successful forms and methods of teaching choreography under distance learning conditions and look for effective ways of improving the interaction between all participants in the educational process.
- PublicationOpen AccessEl uso de los Cuadernos de Bitácora o Weblogging: Otro tipo de sitios web(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2004) Ashley, ChrisEste es el primer artículo de una serie de dos, acerca de los weblogs, cuadernos de bitácora o simplemente “bitácoras”. La segunda parte de este artículo profundizará más acerca de la tecnología de los cuadernos (sus formatos XML, RSS y formas de hacer asociadas), sobre el uso para narraciones y nuevo periodismo, y sobre aplicaciones educativas (comunicación escrita entre pares y acerca del docente como editor en general). Se trata de una traducción adaptada a los usos concetos y términos de la comunidad hispana que trabaja e investiga en la formación a través de Internet
- PublicationOpen AccessWeblogs: Nuevos cuadernos de bitácora(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2004) Zapata-Ros, MiguelUn nuevo recurso de Internet, que supone una nueva concepción de las páginas y de los sitios web, está llamado a revolucionar la idea que existe sobre el servicio de la triple uve doble, en su configuración y por la forma de utilizarlo. Pero lo más importante no es que cambie radicalmente el concepto, sino sobre todo que cambie el uso y a los usuarios. Particularmente es previsible que suceda en los ámbitos personales de los usuarios profesionales, de los individuos como elementos de las comunidades de Internet, de los profesores como miembros de comunidades docentes o investigadoras. Desde nuestra perspectiva, de profesionales y usuarios de la educación abierta y a distancia a través de redes, las bitácoras están llamadas, como espacios de las comunidades de aprendizaje, a protagonizar un papel de actor principal en el terreno de los recursos formativos de Internet favoreciendo la creación de entornos nuevos y distintos de aprendizaje. De hecho es una realidad en ciertos ámbitos, como veremos. Por su interés incluimos dos artículos traducidos y adaptados sobre los originales que, sobre este tema y sobre el impacto que ha causado en la Interactive University University of California Berkeley. Interactive University Project (http: //iu.berkeley.edu/), ha escrito Chris Ashley
- PublicationOpen AccessWeblogs: nuevos cuadernos de bitácora(Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones, 2004) Zapata-Ros, MiguelUn nuevo recurso de Internet, que supone una nueva concepción de las páginas y de los sitios web, está llamado a revolucionar la idea que existe sobre el servicio de la triple uve doble, en su configuración y por la forma de utilizarlo. Pero lo más importante no es que cambie radicalmente el concepto, sino sobre todo que cambie el uso y a los usuarios. Particularmente es previsible que suceda en los ámbitos personales de los usuarios profesionales, de los individuos como elementos de las comunidades de Internet, de los profesores como miembros de comunidades docentes o investigadoras. Desde nuestra perspectiva, de profesionales y usuarios de la educación abierta y a distancia a través de redes, las bitácoras están llamadas, como espacios de las comunidades de aprendizaje, a protagonizar un papel de actor principal en el terreno de los recursos formativos de Internet favoreciendo la creación de entornos nuevos y distintos de aprendizaje. De hecho es una realidad en ciertos ámbitos, como veremos. Por su interés incluimos dos artículos traducidos y adaptados sobre los originales que, sobre este tema y sobre el impacto que ha causado en la Interactive University University of California Berkeley. Interactive University Project (http: //iu.berkeley.edu/), ha escrito Chris Ashley
