Browsing by Subject "Democratic schools"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- PublicationOpen AccessBuilding inclusive and democratic schools in Spain: strategies for mobilising knowledge on inclusive education through participatory action research(Taylor and Francis Group, 2021-07-22) Moliner García, Odet; Lozano Martínez, Josefina; Aguado Odina, Teresa; Amiama, Joxe; Didáctica y Organización EscolarThis article presents the results of a research on transformation processes for creating more democratic and inclusive schools. Through a multiple case study of four Spanish schools, the authors analyse how the actors involved in participatory action research processes mobilise knowledge on inclusive education. The authors explore the strategies that favour said mobilisation when inclusive, democratic and community curricular practices are implemented. These practices are carried out in schools within the framework of Participatory Action Research (PAR) processes. The results show that collaborative and dialogical practices allow to question the pedagogical practices, and serve for linking contexts (school, territory and university) and mobilising the available knowledge (generate it, apply it, share it and disseminate it).
- PublicationOpen AccessEstudios sobre los procesos del aula en contextos escolares democráticos(Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP), 2005) Güemes Artiles, Rosa María; Padrón Fragoso, JuvenalLa escuela se ve sometida a las exigencias de la sociedad de la que forma parte, de manera que responda a cada una de las necesidades que surgen en sintonía con las coordenadas y retos de esa sociedad . Esa respuesta en una sociedad como la nuestra tiene que ver con el desarrollo de una educación democrática e inclusiva. Esto significa que la escuela debe desarrollar procesos y estrategias capaces de generar una respuesta satisfactoria en el aula en esa perspectiva. La cooperación en el aula es una propuesta concreta orientada a generar en el aula un aprovechamiento pedagógico de las diferencias entre el alumnado, lo cual convierte la diversidad en un recurso útil que contribuye al desarrollo de escuelas democráticas, impulsando la reflexión y la discusión necesaria entre el alumnado, el profesorado y las familias acerca de un proyecto de educación orientado a asumir la responsabilidad de educar en y para la democracia. Este trabajo ha estado orientado a explorar de que manera el profesorado percibe este tipo de procesos y su organización.