Browsing by Subject "AICLE"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- PublicationOpen AccessAnalysis of CLIL teaching sequences for Primary Education(Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP), 2022) Estrada Chichón, José Luis; Segura Caballero, NataliaThis work deals with a meta-evaluation of the Content and Language Integrated Learning (CLIL) teaching sequences (N=46) for Primary education provided by the Andalusian Consejería de Educación, Spain, in German and English. The objective is to present an analysis of the sequences concerning the integration of CLIL methodological principles throughout the theory-based reviews by pre-service teachers (n=42) who attended (2020-21) the subject AICLE I: Fundamentos y Propuestas Curriculares para el Aula de Primaria in German or in English of the Bachelor’s Degree in Primary Education at the University of Cádiz. This is a mixedmethods research with an exploratory sequential design, in which the CIPMA questionnaire (Custodio and García Ramos, 2020) was adapted to evaluate the sequences. Also, a focus group was carried out along with a significant representation of informants. The results reveal that, although the average evaluations of the sequences vary according to the foreign language (German: 1.78; English: 3.72), the order of scoring of the questionnaire dimensions is almost identical: Elementos Fundamentales de AICLE or Metodología; Recursos; and Evaluación. Nonetheless, the sequences do not integrate some CLIL methodological principles: resources (teaching materials related to real-life situations; the use of ICT to promote interaction and self-learning; etc.) and assessment (simplification or reduction of the content; summative and formative evaluation strategies; etc.). The difficulty of some activities is noteworthy as well as the inadequate treatment of the target languages, mainly German, regarding primary school students’ linguistic skills
- PublicationOpen AccessEl APS como herramienta en el desarrollo de competencias en cooperación internacional en la formación inicial de docentes AICLE en Primaria(Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP), 2024) Alonso Centeno, Almudena; Sanz de la Cal, Esther; Greca Dufranc, Ileana MaríaEste trabajo está basado en la implementación del proyecto de Aprendizaje-Servicio "Educación Integral en el Líbano", desarrollado en colaboración con la ONG 26 Letters, en el cuarto curso del Grado en Maestro de Educación Primaria de la Universidad de Burgos (UBU), desde las asignaturas Animación a la Lectura en Inglés en Educación Primaria e Investigación e Innovación en el Aprendizaje de Conocimiento del Medio (social y natural), a partir del enfoque AICLE, que tiene como punto de partida un álbum ilustrado en lengua inglesa. El estudio se centró en evaluar la adquisición de competencias en cooperación internacional entre los y las estudiantes. Para ello, se utilizó una metodología mixta: cuantitativa, a través del cuestionario S-LOMS aplicado antes y después de la implementación, y cualitativa, mediante el análisis de los portafolios del alumnado. Los resultados del proyecto evidencian una mejora significativa en competencias relacionadas con el compromiso con la comunidad, el pensamiento crítico y la aplicación del conocimiento. Estas mejoras reflejan la efectividad de los proyectos de Aprendizaje-Servicio y subrayan la importancia de promover una educación integral que no solo aborda el aprendizaje académico, sino también el desarrollo de habilidades esenciales para la participación activa y responsable en una comunidad global. La combinación de metodologías permitió obtener una visión amplia y detallada de los beneficios del proyecto, destacando la capacidad de estos enfoques para enriquecer la formación del futuro profesorado de inglés para enfrentar los retos de la educación en un mundo cada vez más interconectado, plurilingüe y pluricultural.
- PublicationOpen AccessExploring the Pedagogical Potential of Didactic Audiovisual Translation in Plurilingual Pre-school Education : the Perspective of Pre-service Teachers(Universidad de Zaragoza, Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP), 2024) Fernández Costales, Alberto; Bobadilla Pérez, María; Lertola, JenniferIntroduction: This study investigates the perception and pedagogical viability of Didactic Audiovisual Translation (DAT) in plurilingual education among pre-service pre-school teachers, using mixed methods. It explores the effectiveness of DAT—didactic free commentary in particular—for language acquisition, as well as its suitability for fostering Content and Language Integrated Learning (CLIL) and contributing to the improvement of foreign language proficiency. Despite previous research on DAT, there is a shortage of studies focused on early childhood education, underscoring the relevance of this work. Methodology: The study involves 103 pre-service teachers and utilizes questionnaires and focus groups to analyze the benefits, challenges, and opportunities of integrating DAT into CLIL practices. Results: Overall, the findings underline participants’ confidence in the capacity of free commentary to enrich the educational experiences of their future students, while acknowledging associated challenges and emphasizing the ongoing need for exploration and refinement for effective integration. Discussion: The findings suggest adapted approaches for plurilingual instruction in pre-school and highlight areas for future research in this educational field. The integration of DAT into CLIL offers opportunities to promote plurilingualism and enhance linguistic and cultural competence.
- PublicationOpen AccessLearning sports initiation through CLIL dissemination(Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones, 2025) González Fernández, Francisco Tomás; Fernández Barrionuevo, Eliseo; Arce Romeral, Lorena; Baena Extremera, Antonio; Sin departamento asociadoTh is study aimed to teach students how to communicate and disseminate an idea linked to learning of sport education. F ifty two students of Sport Science from a Pontifical University of Comill as, participated in a congress of sports sciences. The present work is based on learning of sport education and in a complementary way, it will improve learning of foreign languages through the CLIL methodology (content and language integrated learning). In t his way, the use of new technologies must be added as a tool for research, communication and dissemination so required and used today in education, since our project aims to build meaningful learning, achieving a meta learning that favors educational succe ss. The results obtained suggest that the realization of this professional practice helped the students to create elaborate ideas, try to identify problems encountered by seeking plausible solutions, and build a personal autonomy that will help them to cre ate knowledge.
- PublicationOpen AccessReflexiones sobre la adquisición L2: AICLE en Madrid(Universidad de Murcia, Editum, 2019) Pena Díaz, CarmenExiste un chiste que contesta a la pregunta de ¿quiénes son los españoles? con “una gente que se pasa la vida estudiando inglés”. De acuerdo con una encuesta realizada por los medios nacionales, el 65% de los españoles reconoce que no son capaces de hablar, leer o escribir en ese idioma y existe el eterno y complejo dilema de por qué ocurre esto en un país donde hay mucha dedicación al estudio del inglés tanto en la escuela como en clases privadas y donde la escolarización en inglés comienza a edades muy tempranas. En respuesta a este dilema tienden a aparecer opiniones diversas, sin embargo, no se da mucha importancia al modo en el que se enseña estalengua. El objetivo de este trabajo es analizar los factores involucrados en la solución a este dilema, especialmente en relación con uno de los últimos intentos para mejorar esta adquisición, la implementación de la metodología AICLE, que se está realizando para mejorar el dominio de inglés en las generaciones más jóvenes.